Så går mätarbytet till
Att byta ut cirka 55 000 elmätare, 4 500 vattenmätare och 2 500 fjärrvärmemätare på kort tid är ett omfattande arbete. För att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär arbetar vi tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället.
Inför mätarbytet
Vi jobbar oss igenom hela vårt nät, område för område. Är du nyfiken på när du får din nya mätare? Sök på din adress eller ort i kartan så kan du enkelt se när vi planerar att byta mätarna i ditt område.
Tidsbokning
Du kommer att få två brev från oss innan vi kommer till området där du bor. Ett av breven är din tidsbokning. Den får du cirka 14 dagar innan det är dags att byta din mätare.
Om OneCo behöver din hjälp för att komma åt elmätaren kommer de att föreslå en tid. Du ändrar tiden genom att kontakta OneCo:
Säkerställ att vi kan nå dig
Bekräfta eller uppdatera dina kontaktuppgifter hos oss så fort som möjligt, så vi smidigt kan nå dig inför och under elmätarbytet.
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Under mätarbytet
Teknikern kommer från vår samarbetspartner OneCo och identifierar sig med behörig legitimation.
Beroende på vilken mätare som byts kommer vatten, värme eller ström att stängas av under cirka 15-30 minuter.
Vem behöver vara hemma vid elmätarbytet?
Om bytet inte kunde genomföras
Om mätarbytet av någon anledning inte kunnat genomföras lämnar vi information om detta tillsammans med ett sista datum för åtgärd. När detta är löst kontaktar du OneCo för ny tidbokning.
Efter mätarbytet
Nu är din nya mätare på plats! Självklart tar vi med oss din gamla mätare och lämnar till återvinning.
På Mina sidor hittar du enkel statistik som rör din användning och detaljer om dina avtal och fakturor.