Felanmälan stadsnät

Ibland trasslar tekniken, hur avancerad den än är. Då kan du göra en felanmälan. Men det är viktigt att du gör felanmälan till rätt mottagare. Ofta är det din tjänsteleverantör du ska vända dig till i första hand. Om felet ligger hos oss meddelar de oss i sin tur så att vi kan åtgärda det.

Vad är det som inte fungerar?

Vem du ska vända dig till vid felanmälan beror på vilken typ av fel det handlar om.

Kontrollera först vår webbsida för driftstatus för att se om det gäller ett allmänt fel på stadsnätet.

Se aktuell driftstatus

Driftstörningar

Gäller det driftstörningar i internetuppkopplingen är det din tjänsteleverantör du ska vända dig till i första hand. Då gör de en felsökning tillsammans med dig över telefon. Förhoppningsvis räcker det för att lösa ditt problem, men om inte kontaktar tjänsteleverantören oss för att göra felanmälan och låta oss lösa problemet.

Avgrävd kabel

Handlar det däremot om exempelvis en avgrävd kabel ska du kontakta oss direkt. Då skickar vi ut en entreprenör som åtgärdar felet mot en kostnad.

Funkar inte internet, tv eller telefoni?

Kontakta då i första hand din tjänsteleverantör, alltså de som levererat internet, tv och telefoni till dig. De hjälper dig tillrätta, eller tar ditt ärende vidare till oss om problemet ligger någon annanstans än hos dem.

Gör en egen felsökning

Innan du gör en felanmälan är det alltid en bra idé att göra en felsökning på egen hand. Inte sällan är det något så enkelt som en kontakt som har lossnat, och du skulle bli förvånad om du visste hur många problem som går att lösa genom att starta om utrustningen. Det här kan låta som självklarheter, men är ändå lätt att glömma bort:

  • 1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning utan att glappa.
  • 2. Om det inte hjälper, starta om all din tekniska utrustning – kundnod, router, dator och andra boxar.
  • 3. Om det inte heller hjälper, och om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i kundnoden för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. I vanliga fall behöver du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.
  • 4. Om det inte heller hjälper, gör en felanmälan.