Min hyra
Du betalar din hyra i förskott och det finns olika sätt du kan göra det på. Välj det som passar dig bäst, det viktigaste är att du betalar i tid.
Olika betalningssätt
Du som är hyresgäst hos oss får ingen hyresavi hem i brevlådan. I stället kan du välja att betala din hyra via e-faktura, e-post, autogiro eller Kivra.
Om du hyr av Telge Fastigheter eller KB Luna kan du välja autogiro. Du kan även välja att få din hyresavi skickad till dig med epost.
Flera digitala alternativ
Som ny hyresgäst får du automatiskt din första hyresavi skickad till dig med e-post. Om du vill kan du sedan ändra alternativ till det som passar dig bäst.
Är du redan hyresgäst hos oss sedan tidigare och har valt att få din avi per post kommer du att fortsätta få det tills du väljer något av de digitala alternativen.
Kom ihåg: den sista vardagen i månaden
Din hyra ska vara betald sista vardagen i varje kalendermånad. Ett exempel: hyran för januari ska vara betald sista vardagen i december. Förfallodatum står på hyresavin.
Du kan betala hyran på olika sätt: gå till banken, betala via internetbank, via e-faktura, via autogiro eller via Kivra.
Har du inte fått hyresavin?
Hyresavin skickas till dig i mitten av månaden på det sättet som du valt. Du som hyresgäst är ansvarig för att ta kontakt med oss om din hyresavi inte har kommit fram. Det är viktigt att du gör det, eftersom flera försenade hyror kan leda till att ditt kontrakt sägs upp i förtid.
Om hyresinbetalningarna uteblir helt riskerar du att bli vräkt.
Utebliven hyresavi är ingen giltig ursäkt för försenad eller obetald hyra. Det är du som ansvarar för att ha koll och att betala hyran i tid.
Vi som hyresvärd har ingen skyldighet att kontrollera att du har fått hyresavin, det är en service som vi bistår dig med.
Problem med betalningen?
Om du uteblir med betalning av hyran kommer du inte att få någon påminnelse från oss. Då skickas ärendet med din uteblivna hyra direkt vidare till vårt inkassobolag. De extra kostnader som tillkommer kommer du att tvingas att betala.
Om du får ett inkassokrav är det viktigt att du kontaktar inkassobolaget inom åtta kalenderdagar – oavsett om du kan betala hela skulden eller inte. Inkassobolaget kan eventuellt godkänna en betalningsuppgörelse till exempel en avbetalningsplan eller bevilja anstånd (skjuta upp betalningen).
En individuell bedömning om betalningsuppgörelse kan beviljas. Vi tittar bland annat på hur dina tidigare inbetalningar skötts och hur du skött ditt hyresavtal för övrigt. Du behöver inte kontakta oss för att göra upp en betalningsuppgörelse utan du kontaktar inkassobolaget direkt som i sin tur sköter kontakten med oss på Telge Bostäder.
Om hyran trots inkassokrav ändå inte betalats kommer det att göras en ansökan om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och nya avgifter läggs till skulden. När betalningsföreläggandet har mottagits har du tre veckor på dig att betala hela skulden och därmed återvinna hyresrätten.
Om skulden ändå inte betalas är hyresrätten förverkad och du riskerar att bli vräkt från lägenheten – oavsett om skulden då slutligen betalas eller inte.