Vattenläcka
Vattenläckor kan uppstå både på huvudledningen och inom den egna fastigheten helt utan förvarning. Därför kan det vara bra att veta vad du kan göra om en läcka uppstår hemma hos dig eller vad som händer när en läcka sker på det allmänna nätet.
Har du en vattenläcka hemma?
Om du får en synlig vattenläcka hemma kontaktar du så snabbt som möjligt en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet.
Du behöver också alltid kontakta vår kundservice när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.
Upptäck vattenläckan i tid
För att upptäcka osynliga vattenläckor är det bra att ha som rutin att med jämna mellanrum kontrollera mätarställningen på din vattenmätare och att jämföra den med vad det står på din VA-faktura.
På så sätt kan du upptäcka eventuella läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.
Vattenläcka på det allmänna nätet?
När det sker en läcka på det allmänna VA-ledningsnätet uppmärksammas den antingen av allmänheten eller vår egen personal. Det är då viktigt att läckan anmäls direkt till vår kundservice.
Efter kontorstid kopplas samtalet automatiskt vidare till ledningscentralen. När vi har tagit emot larmet sätts personal in så snabbt som möjligt.
Aktuell driftstatus på webben
Vi lägger även upp driftinformation på vår webbsida för driftstatus. Uppdateringar där sker kontinuerligt med status för avbrottet.
Är du osäker på om en vattenläcka har rapporterats in till oss kan du alltid gå in på webbsidan för driftstatus för att se om det är några avbrott. Om du inte har möjlighet att besöka vår webbplats är det alltid bättre att anmäla läckan till vår kundservice.