Eftersom Telgekoncernen värnar om din personliga integritet och rätten att ha kontroll över dina personuppgifter hanterar vi personuppgifter med största möjliga hänsyn. Våra vägledande principer för vårt dataskyddsarbete är enkla. Vi är öppna med vilka data vi samlar in och varför. Vi behandlar dina personuppgifter utifrån de krav som ställs i Dataskyddsförordningen.
Telgekoncernen består av olika bolag och personuppgiftsansvarig (PuA) kan variera utifrån vilket bolag som tillhandahåller en tjänst samt vem som ansvarar för ändamålet med behandlingen av dina personuppgifter. All behandling av personuppgifter sker i enlighet med dessa villkor och ansvar och enligt gällande lagstiftning.
Genom att använda Telgekoncernens tjänster, accepterar du vår riktlinje och vår behandling av dina personuppgifter såsom de är beskrivna i denna informationstext om hur Telgekoncernen hanterar dina personuppgifter.
Vi vill bland annat använda e-post i vår kommunikation med dig som kund. Genom att du kryssar i rutan om att du vill ha information om Telgekoncernen och våra tjänster via elektroniska kommunikationskanaler, såsom e-post, samtycker du till att dina personuppgifter används även för detta ändamål.
Vilken information samlar vi in?
Information som du ger till oss. Du kan direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, som när du blir kund hos oss, kontaktar oss via e-post, via telefon, våra webbplatser och social media, använder vår kundportal Kundo, använder tjänsten Mina Sidor, anmäler dig till våra nyhetsbrev eller använder någon annan av Telgekoncernens tjänster där du lämnar personuppgifter. Detta kan vara:
- Person- och kontaktinformation - namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer etc. Denna information samlas bland annat in för att bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter.
- Betalningsinformation – fakturainformation och bankkontonummer. Denna information samlas in för att administrera och fullgöra kundförhållandet, till exempel för att uppfylla beställningar av tjänster, våra eventuella skyldigheter gentemot dig och för att tillhandahålla information, produkter och tjänster som du beställer eller begär från oss.
Information vi samlar in om dig. När du använder våra tjänster, som till exempel vår kundportal eller Mina Sidor kan vi samla in följande information:
- Person- och kontaktinformation som namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer etc. (Vi behandlar inte uppgift om ditt personnummer, utom i de få fall där detta är nödvändigt för att vi ska kunna säkert identifiera dig. Exempelvis där uppgift om personnummer behövs för att din identitet som kund skall kunna fastställas och där det är viktigt att ingen obehörig får tillgång till dina personuppgifter.)
- Information om varor/tjänster - detaljer angående de varor/tjänster du har köpt.
- Finansiell information - din inkomst, eventuella krediter, negativ betalningshistorik.
- Historisk information - dina tidigare tjänster.
- Information om hur du interagerar med Telge - hur du använder våra tjänster, inklusive svarstid för sidor, nedladdningsfel, hur du nådde och lämnade tjänsten, såväl som leveransnotiser när vi kontaktar dig.
- Enhetsinformation - till exempel IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, webbloggar, tidszon, operativsystem, plattform, trafikdata och annan relevant kommunikationsdata.
- Geografisk information – platsdata såsom din geografiska placering.
Informationen du ger oss, såväl som information om varorna/tjänsterna, är generellt sett nödvändig för att ingå i ett avtal med oss, medan den övriga informationen vi samlar in generellt sett är nödvändig för andra syften. Exempelvis administration av erbjudna tjänster, information, marknadsföring av våra tjänster, profilering (en analys av dig som kund för att kommunicera med dig på bästa sätt) samt för viss statistik, utvärdering och kvalitetssäkerhetsarbete.
Vad gör vi med din information?
Tillhandahåller, utför och förbättrar våra tjänster. All data används för att tillhandahålla och utföra våra tjänster samt erbjudanden. Data används också för att förbättra våra tjänster, erbjudanden och ge dig som kund god service. Telgekoncernen behandlar personuppgifter för de ändamål som anges vid insamlingstidpunkten. Vi behandlar personuppgifter exempelvis för följande ändamål:
- För att bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter.
- För att fullgöra vår del av avtalet, uppfylla beställningar av tjänster och våra eventuella skyldigheter gentemot dig.
- För att ge dig god service, tillhandahålla information, produkter och/eller tjänster som du beställer eller begär från oss.
Vilka kan hantera din information?
Dina uppgifter kan komma att hanteras av ett så kallat personuppgiftsbiträde som är behjälplig vid vår kommunikation med dig. Detta personuppgiftsbiträde kommer då endast att behandla uppgifterna i enlighet med de syften som dina personuppgifter samlats in för. Vi vidtar alla rimliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå vid överföring till eller delning med personuppgiftsbiträden.
Kreditupplysningsföretag och liknande leverantörer. Dina personuppgifter kan komma att delas till kreditupplysningsföretag och leverantörer av liknande tjänster. Detta i syfte att bedöma din kreditvärdighet när du ska använda någon av våra betalningsmetoder eller tjänster, och för att bekräfta din identitet och adress.
Myndigheter. Vi kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter såsom polisen, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller om du har godkänt att vi gör det.
Övriga. Logistik- och transportföretag som levererar produkter kopplade till våra tjänster. Det kan exempelvis handla om företag och samarbetspartners som hanterar tryck, kuvertering, och/eller utskick av till exempel blanketter, brev, avier och fakturor.
Avyttring/försäljning. Vi kan komma att dela din information till tredje part i det fall vi säljer eller köper verksamheter eller tillgångar. Vi kan då komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell säljare eller köpare.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Telgekoncernen strävar alltid efter att behandla dina data inom EU/EES. Data kan dock i vissa situationer komma att överföras till, och behandlas i, land utanför EU/EES av annan leverantör eller underleverantör. Då vi är fast beslutna att alltid skydda dina data, kommer vi att vidta alla rimliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Telgekoncernen kommer att behålla dina uppgifter så länge du är kund hos oss. Därefter kommer de att sparas i enlighet med tiden som krävs för att vi ska kunna ge dig som kund en optimal upplevelse och enligt gällande lagkrav, som exempelvis bokföringslagen. När den tiden har passerats kommer dina personuppgifter att raderas.
Vilka är dina rättigheter som registrerad?
Du har rätt att få tillgång till egna uppgifter (registerutdrag). Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna. Begäran görs genom att du fyller i formuläret Registerutdrag över registrerade personuppgifter.
Rätt till rättelse. Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter. I vissa fall behöver rättning ske i ursprungsregister hos till exempel leverantörer eller samarbetspartners. Tänk på att du som använder tjänsten Mina Sidor därigenom kan ändra vissa uppgifter direkt.
Rätt till radering. Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig ifall:
- Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats.
- Du invänder mot en intresseavvägning vi har gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invändning väger tyngre än vårt berättigade intresse.
- Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt.
- Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av.
- Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 13 år) som du har föräldraansvaret för och insamlandet har skett i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster (t ex sociala medier).
Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter kan exempelvis komma från hyreslagstiftning, bokförings- och skattelagstiftning eller bank- och penningtvättslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till begränsning. Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om vi inte längre behöver personuppgifterna för de fastställda ändamålen, men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, kan du begära begränsad behandling av uppgifterna hos oss. Det innebär att du kan begära att vi inte raderar dina uppgifter.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling. Du har alltid rätt att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.
Frågor eller klagomål?
Om du har frågor, vill utöva någon av dina rättigheter eller anser att dina rättigheter inte respekteras eller om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta Telgekoncernens Dataskyddsombud, e-post: dataskyddsombud@telge.se. Dessutom har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Hur använder Telgekoncernen cookies?
Vi använder cookies och liknande spårningstekniker för att leverera en skräddarsydd upplevelse online. För mer information om hur Telgekoncernen använder cookies och liknande, se vår informationstext Om cookies.
Information om Telgekoncernens användning av sociala medier
Telge finns representerade i ett flertal sociala medier. Det finns ett antal saker du behöver tänka på när du använder våra sociala medier, se vår informationstext Telgekoncernen i sociala medier.
Kontakta oss
Telge (i Södertälje) AB med organisationsnummer 556307-6867 har sitt säte på Storgatan 42, 151 27 Södertälje.
Telgekoncernen värnar om din integritet och har utsett ett dataskyddsombud som du når på dataskyddsombud@telge.se Dessutom finns en dataskyddssamordnare inom respektive dotterbolag som agerar som en förlängd arm åt dataskyddsombudet.
Telgekoncernen och dess dotterbolag är personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter enligt ovan. All behandling av personuppgifter sker i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen.