- Telge
- Jobba hos oss
- Lediga tjänster
- Enhetschef PMO – Telge Nät
Snabbinfo
Bolag
Telge Nät
Anställningsform
Kontaktperson
Jonas Lundin
Sista ansökningsdag
2025-10-26
Enhetschef PMO – Telge Nät
Välj Telge – här får du kombinera affärsmässighet med samhällsnytta och som medarbetare får du frihet under ansvar och möjlighet att påverka.
Så här säger Jonas Lundin avdelningschef på planering och projekt om rollen:
Vi bygger upp något helt nytt på Telge Nät – ett projektkontor som kommer att spela en avgörande roll för hur vi arbetar med våra projekt framåt. Här finns en unik möjlighet att vara med från början och utveckla projektstöd för alla våra ledningsslag - VA, fjärrvärme, elnät och stadsnät. Vi söker dig som vill bidra till teknisk utveckling, digitalisering och kvalitet – och som vill bli en del av ett prestigelöst och framåtblickande ledningsteam där idéer och framåtanda får ta plats.
Uppdrag och kompetenskrav
Projektkontoret är en ny enhet inom avdelningen planering och projekt på Telge Nät. Enheten ansvarar för att planera och följa upp investeringsportföljen, utveckla projektmetodik och säkerställa att digitala verktyg och processer fungerar effektivt. Teamet består av projektkoordinator, programledare, projektadministratör och konsulter, och kommer att växa i takt med verksamhetens behov. Enheten är ett stöd till hela avdelningen och arbetar med projektmetodiken XLPM, portföljstyrning och rapportering. Fokus ligger på att utveckla projekteringsprocessen och driva digitalisering. Som enhetschef leder du både personal och verksamhet, med ansvar för budget, arbetsmiljö och målstyrning, och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Vi ser gärna att du
- Har chefserfarenhet och har arbetat med portföljstyrning inom VA, el, fjärrvärme eller stadsnät.
- Har erfarenhet av projektledning och projektsamordning i infrastrukturprojekt.
- Har relevant utbildning från universitet/högskola eller gymnasieutbildning med mångårig erfarenhet.
- Utbildning inom ledarskap, ekonomi och affärsmässighet
- Har erfarenhet av projektstyrningsmetodik XLPM, PROPS, PMI, arbetsmilj, arbetsrätt, asset management, ISO 55000.
- Behärskar XLPM, Antura, Power BI samt har kunskap om LOU och entreprenadjuridik.
- Har ett starkt intresse för utveckling, digitalisering och hållbarhetsfrågor.
- Är kommunikativ, trygg i att tala inför grupper och van att utbilda andra.
- Lever Telges kärnvärden – öppen, modig, personlig och enkel – i ditt ledarskap
Välj Telge
Inom Telge finns alla möjligheter för dig att själv forma din framtid. Här finns det plats att växa, både i sin yrkesroll och som människa. Telge är en arbetsplats med trygga anställningsvillkor. Du som anställd hos oss omfattas av kollektivavtal där viktiga saker som försäkringar och pension ingår.
Här får du mindre pussel och mer liv. Att ha balans mellan arbetslivet och den privata sfären är viktig för ett hållbart liv. Så långt det är möjligt har vi flexibla arbetstider där var och en styr över sin tid. Vi har en rad förmåner som friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling så att du kan växla in din lön mot extra tjänstepensionssparande.
Läs mer om några av våra medarbetare som valt Telge: Vi valde Telge
Mångfald inkludering och trygghet
Vi på Telge arbetar aktivt för mångfald och inkludering och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. En trygg och säker arbetsmiljö är vår högsta prioritet. Arbetspsykologiska tester ingår i våra rekryteringsprocesser till chefs- och specialisttjänster och vi genomför återkommande, slumpmässiga drogtester bland alla våra medarbetare.
Sista ansökningsdatum
26 oktober 2025.
Några frågor?
Vill du veta mer om tjänsten eller har frågor om rekryteringsprocessen? Då är det rekryterande chef Jonas Lundin du ska kontakta, på 08-550 210 76. Fackliga kontakter är vision@telge.se för Vision och Magnus Enderin för SACO, du når båda på 08-550 220 00.
Är du nyfiken på att läsa mer om oss?
Läs mer om oss som arbetsgivare: Jobba hos oss
Läs mer om Telge Nät