Så kan du få och betala fakturan från Telge Nät

Hos Telge Nät finns olika sätt att få och betala sin faktura. De flesta är digitala alternativ, som är mer hållbara.

Är dina kontaktuppgifter uppdaterade?

Se fakturan på Mina sidor

Ny teknik för oss innebär att vi kan välja hur vi betalar och genomför transaktioner på ett mer digitalt sätt än tidigare. Att betala fakturor är inget undantag.

Oavsett vilket alternativ du väljer för att betala dina fakturor har du alltid tillgång till dem på Mina sidor.

Betalsätt

Hos Telge Nät finns olika sätt att få och betala sin faktura. De flesta är digitala alternativ, som är mer hållbara.

E-faktura innebär att du får fakturan till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och godkänna fakturan, så betalas den.

Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Enkelt och smidigt!

E-faktura passar dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank.

Anmäl e-faktura

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank. Vid anmälan behöver du ange personnumret på den som står på avtalet. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.

Tänk på att den person i hushållet som får fakturan från Telge Nät också är den som måste anmäla sig för e-faktura i sin internetbank. I anmälan uppger du ditt fakturanummer, vilket även är din OCR-referens. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.

Med autogiro sker betalningen av dina fakturor automatiskt på förfallodagen från det konto du valt.

Anmäl autogiro

Det snabbaste, enklaste och säkraste sättet att anmäla autogiro är att göra det direkt via din internetbank.

För att anmäla autogiro behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på din faktura eller Mina sidor.

Om du vill att någon annan person än den som står på avtalet ska betala via autogiro så behöver du anmäla dig genom blanketten. Kom ihåg att i sådana fall också ha med namnteckningen från personen som ska betala.

Gör så här:

  • Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
  • Välj Lägg till företag, t. ex. teckna nytt autogiro. Det ser olika ut beroende av bank.
  • Ange mottagare Telge Nät AB (publ) alternativt bankgiro 5832-1449. Du behöver därefter fylla i två fält:
    1. Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
    2. Ditt betalarnummer (ditt personnummer). Här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande. Kundnumret hittar du enklast på din faktura eller på Mina sidor.
  • Markera att du godkänner villkoren och välj Godkänn/Utför eller liknande.

Viktigt att tänka på:

  • Det skickas ingen separat bekräftelse om att autogiro startat. Om det på din nästa faktura, istället för inbetalningskortet står "Beloppet kommer att dras via autogiro den (förfallodatum)", så är autogiro aktiverat.
  • Se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum, så slipper du onödiga påminnelseavgifter.
  • Autogiro är ett betalsätt. För att spara på miljön rekommenderar vi att du väljer att få din faktura via e-post i stället för på papper.

Behöver du hjälp?

Om du har några frågor eller vill ändra ditt sätt att betala dina fakturor från Telge Nät är du välkommen att kontakta vår kundservice. Du kan även ändra via din bank eller internetbank.

Telge Nät samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att du har möjlighet att få dina fakturor från oss i en digital brevlåda, i stället för i den fysiska. Kostnadsfritt, säkert och dessutom riktigt bra för miljön!

Kivra är som din vanliga brevlåda, fast digital. Om du inte redan är ansluten, kan du registrera dig på Kivra. Är du redan ansluten kommer du få dina fakturor från oss digitalt framöver.

Har du e-faktura kommer du fortsättningsvis att få den till din internetbank.

Registrera dig på Kivra (accounts.kivra.com)

Med mejlfaktura skickas fakturan via e-post i stället för att postas till brevlådan. Det minskar pappersanvändningen och ger en snabbare levereras.

Kontakta kundservice för att ansluta till mejlfaktura:

Du kan också få din faktura som ett brev på posten.

Vi rekommenderar att du väljer ett digitalt sätt att få din faktura eftersom det är ett mer hållbart alternativ. Dessutom håller du koll på din faktura var du än är och när som helst – när det passar dig helt enkelt.

Vill du ändå få fakturan med posten? Kontakta kundservice så hjälper vi dig: