- Företag
- Återvinning
- Kundservice
- Avfallstaxan
- Avfallstaxa för verksamheter
Avfallstaxa 2023 för verksamheter i Södertälje
Avfallsavgiften regleras av miljöbalken, 27 kap 4 paragrafen, och avfallsförordningen. I kommunens Renhållningsordning finns de lokala bestämmelserna.
Verksamheten finansieras helt av taxeintäkter från avfallskollektivet och regleras via avfallstaxan. Skattefinansiering förekommer inte.
Målet: Hemsortering senast 2023
Det lönar sig att vara miljö- och klimatvänlig. Därför är taxan miljöstyrande, vilket betyder att det är mer lönsamt att sortera sina sopor än att inte göra det. Södertälje kommuns mål är att samtliga hushåll ska ha hemsortering senast 2023.
Detta är ett utdrag ur avfallstaxan 2023. Avfallstaxan är beslutad av Södertälje kommunfullmäktige den 19 december 2022. Gäller från den 1 januari 2023.
Vad ingår i avgiften?
Avfallstaxan är indelad i två delar, en grundavgift och en rörlig avgift som du kan påverka med ditt val av abonnemang.
1. Grundavgift
Grundavgiften är en fast avgift på 1 070 kronor per år som varje verksamhet betalar.
Övergripande kostnader för planering, kundtjänst, lokaler, information och administration ingår i grundavgiften.
2. Hämtningsavgift - rörlig
Hämtningsavgift är en rörlig avgift som baseras på val av abonnemang. I avgiften ingår tunnor, hämtning, transport och behandling samt papperspåsar för matavfall.
Alla avgifter är inklusive moms.
Abonnemang för verksamheter
Abonnemang för miljörum/hus och kärlskåp
Hämtningsavgifterna avser kostnaderna för kärl, tömning, transport och behandling. Grundavgift tillkommer.
I abonnemanget ingår dragsträcka på 3 meter, om den överskrids debiteras du ett tillägg för det.
Extra tömning av soptunnor med mat- och restavfall och fyrfackskärl kostar 460 kr per tunna.
Alla avgifter är inklusive moms.
Mat- och restavfall i separata kärl
Lägre avgift när restavfall och matavfall sorteras ut i separata tunnor än när de läggs i samma. Avgift för restavfall gäller bara i kombination med abonnemang för matavfall.
Årlig hämtningsavgift:
Soptunna för restavfall | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
190 liter | 1 050 kr | 2 245 kr | 4 610 kr |
370 liter | 2 050 kr | 4 295 kr | 8 825 kr |
660 liter | 3 655 kr | 7 660kr | 15 740 kr |
Soptunna för matavfall | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
140 liter | Erbjuds inte | 1 595 kr | 3 445 kr |
Mat- och restavfall i samma kärl
Årlig hämtningsavgift:
Storlek på soptunna | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
190 liter | 1 495 kr | 3 365 kr | Erbjuds inte |
370 liter | 3 000 kr | 5 790 kr | 12 925 kr |
660 liter | 5 350 kr | 10 030 kr | 23 055 kr |
FNI (fastighetsnära Insamling) i fyrfackskärl för mindre verksamheter
Det här abonnemanget passar för verksamheter som inte har så mycket hushållssopor.
Två kärl för totalt åtta avfallsfraktioner ingår i abonnemanget.
- I tunna 1 sorteras färgat glas, hårda plastförpackningar, pappersförpackningar, matavfall och restavfall.
- I tunna 2 sorteras ofärgat glas, metallförpackningar, tidningar och returpapper samt plastförpackningar.
Årlig hämtningsavgift:
Storlek på soptunna | Var 14:e dag * | 1 g/v ** |
370 + 370 liter | 1 335 kr | 2 670 kr |
660 + 660 liter | 3 275 kr | 6 555 kr |
* (tunna 2 töms var 4:e vecka)
** (tunna 2 töms var 14:e dag)
Abonnemang under sommarperioden
Det här abonnemanget är till för verksamheter som endast bedrivs sommartid. Hämtning sker mellan vecka 18 och vecka 39.
Storlek på soptunna | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
190 liter | 730 kr | Erbjuds inte | Erbjuds inte |
370 liter | 1 425 kr | Erbjuds inte | Erbjuds inte |
660 liter | 2 420 kr | 4 840 kr | 10 650 kr |
Abonnemang för bottentömmande behållare
Abonnemang för bottentömmande behållare kan endast tecknas i samråd med Telge Återvinning.
Mat- och restavfall i separata bottentömmande behållare
Lägre avgift när restavfall och matavfall sorteras ut i separata behållare än att det läggs i samma. Avgift för restavfall gäller bara i kombination med abonnemang för matavfall.
Årlig hämtningsavgift:
Behållarstorlek för restavfall | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
Upp till 1 kbm | 6 715 kr | 12 205 kr | 26 855 kr |
1,1-2 kbm | 12 205 kr | 24 410 kr | 53 705 kr |
2,1-3 kbm | 17 395 kr | 34 785 kr | 76 530 kr |
3,1-4 kbm | 21 970 kr | 43 940 kr | 96 670 kr |
Över 4 kbm | 24 410 kr | 48 825 kr | 107 415 kr |
Behållarstorlek för matavfall | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
Upp till 1 kbm | 6 715 kr | 12 205 kr | 26 885 kr |
1,1-2 kbm | 12 205 kr | 24 410 kr | 53 705 kr |
2,1-3 kbm | 17 395 kr | 34 785 kr | 76 530 kr |
Mat- och restavfall i samma behållare
Årlig hämtningsavgift:
Behållarstorlek för rest- och matavfall | Var 14:e dag | 1 g/v | 2 ggr/v |
Upp till 1 kbm | 7 160 kr | 13 020 kr | 28 645 kr |
1,1-2 kbm | 14 320 kr | 26 040 kr | 57 285 kr |
2,1-3 kbm | 20 410 kr | 37 105 kr | 81 635 kr |
3,1-4 kbm | 25 780 kr | 46 870 kr | 103 115 kr |
Över 4 kbm | 28 645 kr | 52 080 kr | 114 575 kr |
Vilket ansvar och vilka skyldigheter har verksamheten?
Södertälje kommuns avfallshantering regleras av bestämmelserna i miljöbalken, avfallsförordningen, andra förordningar utfärdade med stöd av miljöbalken samt föreskrifter om avfallshantering för kommunen.
Betalningsskyldig och betalningsmottagare
Som verksamhetsutövare i Södertälje är du skyldig att ha ett abonnemang för dina hushållssopor. Ibland ingår sophämtning i hyresavtalet, då är det din fastighetsägare som betalar. Ingår den inte, är du skyldig att beställa och betala sophämtning.
Framkomlighet
Fastighetsinnehavaren ansvarar för att vägen är framkomlig, snö- och halkfri.
Dragsträcka
Dragavståndet mellan soptunnan och sopbilens uppställningsplats ska vara så kort som möjligt.
Om dragsträckan är längre än 3 meter tillkommer avgift för dragavstånd.
Rätt sak på rätt plats
Soporna ska sorteras enligt anvisning. Om en behållare innehåller annat än det den är avsedd för, faktureras en felsorteringsavgift för att täcka kostnaderna för sortering eller alternativ behandling.
Inga sopor utanför tunnor
Soptunnorna får inte överfyllas. Soppåsar som ligger utanför tunnan lämnas kvar.
Rent och fint
Fastighetsinnehavaren ansvarar för att hålla soprum och tunnor rena.
Vilka rättigheter har Telge Återvinning?
Södertälje kommun har gett Telge Återvinning uppdraget att utföra insamling av hushållssopor, där ingår att se till att kommunens renhållningsföreskrifter följs.
Framkomlighet
Om vägen inte är framkomlig, snö eller halkfri tömmer vi inte. Då behöver du göra en extra beställning mot avgift, efter att du har gjort vägen framkomlig.
Överfullt i tunnan ofta
Om soptunnan eller behållaren regelbundet är överfull har vi rätt att anpassa abonnemanget för mängden sopor.
Felsorterat i tunnan
Felsorterade sopor debiteras med en felsorteringsavgift. Vid felsortering kontaktas du och felet påpekas.
Upprepas felsortering har vi rätt att fakturera en avgift på 400 kronor per soptunna och tillfälle samt 2 000 kronor per behållare och tillfälle.
Elektronik och farligt avfall får inte läggas i soptunnorna. Läggs detta i tunnan så töms de inte.
Upptäcker vi att elektronik eller farligt avfall i din tunna efter vi har tömt får du en extra avgift för felsortering på 2 000 kronor.
Rättsorterad tunna töms vid nästa tillfälle vi kommer, eller så beställer du en extra hämtning mot avgift.