- Telge
- Vatten & avlopp
- Om VA
- Om vatten
- Om vattnet är konstigt
Om dricksvattnet smakar, luktar eller ser konstigt ut
Ibland kan det hända att dricksvattnet blir missfärgat, luktar konstigt eller att vattentrycket blir sämre. Följ råden nedan för att komma till rätta med problemet. Kontakta oss om det inte blir bättre.
Konstig smak eller lukt?
Om ditt vatten luktar eller smakar konstigt råder vi dig att spola kallvatten i alla dina kranar i minst 30 minuter.
Dåligt vattentryck?
Om du har dåligt vattentryck, kontrollera om det är lika dåligt tryck i alla kranar i huset. Om inte, kontrollera så att silarna inte är igensatta. Kontrollera sedan om ventilerna vid vattenmätaren är öppna.
Grumligt vatten?
Om ditt vatten är grumligt spolar du kallvatten i alla dina kranar tills det blir klart och rent igen. Vi rekommenderar att du spolar i 30 minuter, eventuellt längre.
Konstig färg?
Om ditt dricksvatten har en konstig färg kan det bero på allt från arbete i ledningsnätet, läckage från fjärrvärme eller problem i din fastighet.
Om vattnet är brunt, spola tills det blir klart igen. Missfärgningen beror på den rost som finns i ledningarna. Missfärgningen är ofarlig.
Om det inte blir bättre
- Om problemet kvarstår, kolla även om grannarna har samma problem. Är det bara du som har problem beror det troligen på serviserna till din fastighet eller ledningarna i din fastighet. Kontakta i sådana fall en VVS-tekniker.
- Bor du i en hyreslägenhet kontaktar du din hyresvärd.
- Bor du hos Telge Bostäder, läs mer och gör en felanmälan här.
Om grannarna har samma problem, gör en anmälan till oss på Telge Nät. När vår kundservice är stängd kopplas du automatiskt till ett journummer när du ringer till oss.