Så får vi hela Södertälje att sortera rätt

Men hur går det till? Frågan går till Katja Pettersson på Telge Återvinning. Katja har lång erfarenhet inom branschen och jobbar med att få Södertäljeborna att sortera rätt. Det är en stor uppgift och som inte är helt lätt.

Som bekant återvinner vi i Södertälje en del, men trots att det finns flera goda möjligheter till att sortera sitt avfall, slängs upp till cirka 60 (!) procent i restavfallet*. Det är alltså mycket av avfallet som skulle kunna återvinnas och vi behöver kraftsamla tillsammans för att bli ännu bättre och minska koldioxidutsläppen. 

– Det ska vara lätt att göra rätt. Man ska kunna sortera sitt avfall hemma eller nära sitt hem. Det ska inte vara komplicerat att sortera rätt, säger Katja.

Bättre möjlighet att sortera nära hemmet

En starkt bidragande faktor till att sorteringen ska fungera bättre är ett lagkrav från regeringen. Det innebär att alla hushåll senast 1 januari 2027 ska ha möjlighet att sortera hemma eller nära hemmet, och vi försöker hela tiden förbättra och underlätta för Södertäljeborna.

Ju fler som har möjlighet till att sortera hemma eller i närområdet, desto färre återvinningsstationer, ÅVS:er, behövs eftersom efterfrågan minskar. Då behöver vi tänka nytt, eftersom både behov och förutsättningar förändras.

Det ska vara lätt att göra rätt

För att guida Södertäljeborna att sortera rätt behöver vi, tillsammans med kommunen och andra aktörer, jobba med olika typer av kommunikation och insatser för att nå flera olika målgrupper. För att lyckas måste vi göra det enklare och det gör vi genom att dela kunskap och utbilda Södertäljeborna. 

Här är några exempel:

  • Möjlighet att sortera hemma eller nära hemmet – detta är kopplat till lagkravet.
  • Sorteringsteamet – de åker ut på plats för att guida fastighetsägare att lättare göra rätt och hitta smarta lösningar.
  • Utbildning – vår miljö- och hållbarhetpedagog Anna Pettersson utbildar regelbundet om hållbarhet och sopsortering. I dagsläget är det främst förskolor, skolor och hemtjänsten. Detta resulterar i att hemtjänsten kan tillmötesgå vårdtagarens behov och önskemål och vi når stadens kanske mest engagerade ambassadörer – våra barn – som sprider kunskap till föräldrar, vänner med flera. 
  • Vår sorteringsguide – underlättar för hur man ska sortera. Finns på vår webbplats och som broschyr. Guiden, som hushållen fått, är en del i det omfattande och långsiktiga arbetet att göra det enklare att sortera rätt i Sverige men även i hela Norden.
  • Tydligt skyltat – alla insamlingsplatser har skyltar och dekaler med de nya nationella avfallssymbolerna som också finns på flertalet förpackningar, något som skapar igenkänning. Det finns en röd tråd i allt vi gör för att göra det enklare att sortera rätt.

Returtorg underlättar

Katja förklarar att en av Telge Återvinnings visioner är att skapa returtorg närmare hemmet. Det är ett koncept som flera andra kommuner redan har introducerat.

Där kommer man kunna lämna både sina skrymmande plast- och pappersförpackningar likväl som sitt grovavfall, till exempel trasiga möbler, farligt avfall och elektronikavfall. Målet med returtorg är att det ska vara kvartersnära och att man ska kunna gå, cykla eller ta med grovavfall med sin pirra.

–  Genom att vi ständigt jobbar med att skapa bättre förutsättningar för att det ska vara enklare att återvinna, utbyter vi erfarenheter med andra aktörer, kommuner och branschorganisationer, avslutar Katja Pettersson.

* ) Statistik från Sveriges Radio P4

Fem målområden visar vägen

I vår koncernstrategi finns våra fem målområden med tillhörande tillståndsmål. Med tillståndsmål menar vi mål på längre sikt, ungefär tio år. De sätter riktningen för vart vi vill komma och vad vi vill uppnå.

Våra målområden

  • Omtanke om människan

  • Omtanke om planeten

  • Kundens fokus

  • Effektiv leverans

  • Ansvarsfull ekonomi