Nu växlar vi upp för att öka kundnöjdheten
24-11-19 Telge NätNu växlar vi upp för att öka kundnöjdheten
24-11-19 Telge NätFör första gången har Telge Nät deltagit i Svenskt Kvalitetsindex kundundersökning i energibranschen.
För att mäta kundnöjdheten genomför Svensk Kvalitetsindex årligen undersökningar inom en rad områden. Under oktober och november 2024 har undersökningar genomförts inom energibranschen. I denna har Telge Näts privat- och företagskunder inom elnät och fjärrvärme deltagit.
Svenskt Kvalitetsindex kan konstatera att kundnöjdheten generellt har gått ned i en pressad energibransch. Årets undersökning visar att kundnöjdheten fortsätter ligga på en låg nivå, men på företagssidan har den återhämtat sig något.
- Vi vill vässa kundnöjdheten på Telge Nät och för oss är det viktigt att veta vad våra kunder tycker och förväntar sig av allt från kvaliteten i våra leveranser till service och prisvärdhet, säger Anders Björklin chef för Marknad och försäljning.
Resultatet visar att kunderna för fjärrvärme är något mer nöjda med Telge Nät än kunderna för elnät.
- Undersökningen ger oss ett värdefullt underlag att jobba med för att förbättra oss på en rad områden. Vi ska arbeta för att förbättra servicen och åtgärda de brister som våra kunder upplever för att öka kundnöjdheten. En del är redan på gång. Vi har nyligen startat en chatt där kunderna kan prata med Kundservice direkt. Det pågår även utveckling av flera tjänster för att digitalisera och underlätta kundresan, säger Anders Björklin.
Prisvärdheten har fått lägre resultat av våra elnätskunder, både privat- och företagskunder.
- Under 2022 införde vi en ny effektprismodell. Enligt nya lagkrav måste alla elnätsbolag göra det innan 2027. Elnätspriserna har också gått upp de senaste åren och vi jobbar hårt för att hålla emot prisstegringen, men med de stora elektrifieringsbehoven som finns behöver vi fortsätta investera. Trots det är vi ändå ett av de billigaste elnätsbolagen i Sverige, enligt Nils Holgersson-rapporten.
Stort tack till alla er som har bidragit till svaren i undersökning. Nu inleds ett intensivt arbete med att analysera resultatet mer i detalj och ta fram handlingsplaner för att förbättra kundnöjdheten.
Här finns mer information om undersökningen: Energi - Svenskt Kvalitetsindex