Information från Södertälje kommun
Stadan och Nabben vid sjön Måsnaren är ursprungligen ett fritidshusområde som delvis omvandlats till permanentboende. År 2022 vann en ny detaljplan laga kraft med syfte att utveckla området för permanentboende och förse området till kommunalt vatten och avlopp.
Det långsiktiga målet med att bygga ut vatten och avlopp till Stadan och Nabben är att förbättra Måsnarens vattenkvalitet
Fakta
Stadan och Nabben är ursprungligen fritidshusområden med enkla enskilda avloppsanläggningar som inte uppfyller dagens miljökrav. Orenat eller dåligt renat avloppsvatten innehåller bland annat fosfor och syreförbrukande ämnen vilka kan förorsaka övergödningsproblem i vattenmiljöer. Bristfälligt renat avloppsvatten kan också förorena dricksvattentäkter med olika kemiska ämnen och sjukdomsframkallande bakterier. Området har identifierats som ett område med behov av kommunalt vatten och avlopp vilket kommer att minska tillförseln av näringsämnen från enskilda avloppsanläggningar till sjön Måsnaren och bidra till bättre vattenkvalitet.
Sjön Måsnaren har enligt länsstyrelsens databas VISS (Vatteninformationssystem Sverige) dålig ekologisk status bland annat på grund av övergödning. I Måsnaren och dess tillrinningsområde har Södertälje kommun tillsammans med Nykvarns kommun arbetat sedan 2014 med olika åtgärder både i sjön och dess tillrinningsområde för att restaurera och förbättra sjöns vattenkvalitet och för att uppnå god ekologisk status. Under hösten 2024 kommer sjön att behandlas för att minska tillförseln av näringsämnet fosfor från bottensedimentet och på så sätt minska övergödningen av sjön.
Utbyggnad av vatten och avlopp
Kommunen bygger ut de anläggningar som behövs för att fastigheterna i området ska få tillgång till kommunalt dricksvatten samt rening av avloppsvatten från toalett, dusch, disk och tvätt. Alla fastigheter får en egen så kallad förbindelsepunkt. Vanligen placeras den cirka en halv meter utanför fastighetsgränsen, om det inte finns särskilda skäl för annan placering. I denna punkt ansluter fastighetsägaren sina ledningar till det kommunala vatten och avloppsnätet. Ofta, men inte alltid, kan fastighetsägaren påverka placeringen av förbindelsepunkten.
Ansvaret för vatten- och avloppsanläggningen regleras I Södertäljes kommuns allmänna bestämmelser om vatten och avlopp (ABVA) och i lagen om allmänna vattentjänster (2006:412). I korthet säger lagen att kommunen ansvarar för allmänna ledningar, pumpstationer med mera fram till fastighetens förbindelsepunkt. Fastighetsägaren ansvarar för ledningar inom den egna fastigheten, från förbindelsepunkten till den byggnad som ska anslutas.
Vem ansvarar för dagvattnet?
Dagvatten är vatten från regn och snösmältning som rinner av tillfälligt på mark, grönytor och tak. I områden utanför tätortsbebyggelse är det vanligen områdets vägförening som ansvarar för det dagvatten som rinner av från vägar och naturmark. I undantagsfall kan dagvattnet ingå i kommunens verksamhetsområde för vatten och avlopp. Då ansvarar kommunen för avledning av dagvatten från allmänna platser och/eller fastigheter. Södertälje kommun ansvarar inte för dagvattnet inom Stadan och Nabben.
Inom den egna fastigheten är det fastighetsägarens ansvar att ta hand om dagvattnet. Detaljplanen för Stadan och Nabben ger råd och exempel på hur dagvatten kan tas omhand. Det finns också råd och riktlinjer på Södertälje kommuns webbplats. Dag- och dränvatten får aldrig tillföras den allmänna spillvattenledningen.
Vad händer med vägarna?
Detaljplanen för Stadan och Nabben har fastställt att huvudman för allmän plats så som vägar och grönområden är enskilt. Vid enskilt huvudmannaskap ingår vanligen vägarna i en gemensamhetsanläggning. Kostnaderna för de arbeten som utförs fördelas då mellan fastighetsägarna utifrån de andelstal som fastställs i lantmäteriets anläggningsbeslut. Kommunens vatten- och avloppsledningar förläggs vanligen i vägarna, som då måste grävas upp. Utbyggnaden är ett omfattande arbete som innebär störningar inom hela området under lång tid, vanligen 1,5 - 2 år. Arbetena innebär bland annat begränsad framkomlighet, tunga transporter, tillfälliga upplag och störande ljud. Renhållning, räddningstjänst och avfallshantering ska fungera under hela utbyggnadstiden. När utbyggnaden är avslutad återställer kommunen vägarna till så nära ursprungligt skick som möjligt.
Vad innebär den nya detaljplanen?
Genom den nya detaljplanen för Stadan och Nabben ges möjlighet till en större byggrätt till skillnad mot de ursprungliga byggnadsplanerna som gällde för området. Där inget annat anges är den generella byggrätten för området 150 kvm byggnadsarea för huvudbyggnad och 50 kvm byggnadsarea för komplementbyggnad. Med byggnadsarea menas byggnadens fotavtryck på marken. Om inget annat anges är byggnadshöjd för huvudbyggnad 4 meter, takvinkel är maximalt 43 grader. Detta är några av plankartans bestämmelser.
Hur går det till att söka bygglov?
Det är fastighetsägarna som avgör när och på vilket sätt man vill nyttja de nya möjligheter som planen ger för att bygga till eller bygga nytt. Ansökan om bygglov skickas till kommunens bygglovsenhet. Ärendet granskas utifrån detaljplanens bestämmelser och andra regelverk. Därefter meddelas om bygglov beviljas eller inte.
Om bygglov beviljas kallar sedan kommunen till ett tekniskt samråd för en genomgång av byggprojektet, behovet av kontroller, arbetsplatsbesök med mera.
När de tekniska förutsättningarna är klargjorda och godkända utfärdas ett startbesked som innebär att det går bra att börja bygga.
Om arbetsplatsbesök ska göras kommer en representant från bygglovsenheten att besöka byggplatsen för kontroll.
Det sista mötet innan den nya byggnaden kan tas i bruk kallas slutsamråd.
Slutligen utfärdas ett slutbesked och inflyttning i den nya byggnaden kan ske.
För nybyggnad av bostadshus finns i detaljplanen bestämmelser om att lov inte får ges för nybyggnad förrän fastighet har bildats och anläggning för vatten och avlopp samt dagvattenåtgärder kommit till stånd. Detta innebär att man först behöver lämna in en anmälan om VA-anslutning till kommunalt VA och invänta startbesked innan bygglov kan beviljas.
På sodertalje.se/bygglov finns checklistor för vilka uppgifter och handlingar du ska lämna in vid alla typer av lov och anmälningar.
Anslutning till kommunalt VA utan att söka bygglov
Om du endast ska ansluta din fastighet till kommunalt VA utan att söka bygglov ska du göra en anmälan till bygglovsenheten.
Vad får du betala?
När en fastighetsägare ansöker om bygglov tar kommunen ut en bygglovsavgift och en planavgift. De ska täcka kommunens kostnader för handläggning av bygglov och arbete med planläggning. Planavgiften är en särskild avgift som tas ut för de planer som inte finansierats av en exploatör utan har finansierats av kommunen. Aktuella taxor för planavgift finns på kommunens webbplats sodertalje.se. Taxorna för bygglovs- och planavgifter antas av kommunfullmäktige.
Hur lång tid har man på sig att ansluta sig efter anslutningspunkten är upprättad?
Det är Miljönämnden som bedriver tillsyn av enskilda avloppsanläggningar och som kan ställa krav på att en fastighet behöver ansluta sig till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Utbyggandet av VA-nätet i Stadan och Nabben är planerat att påbörjas hösten 2024 och beräknat att avslutas under 2025.
När utbyggandet av det kommunala VA-nätet och anslutningspunkterna är upprättade inom Stadan och Nabben kommer fastighetsägare och Miljökontoret att få information när det finns möjlighet att ansluta sig till det kommunala VA-nätet av Telge Nät AB. Från den tidpunkten behöver din fastighets avlopp vara anslutet inom 1,5 år. Miljönämnden kommer därefter att följa upp och tillsyna de fastigheter som efter 1,5 år fortfarande inte är anslutna till det kommunala VA-nätet. Tillsyn debiteras den enskilda fastighetsägaren enligt gällande taxa.
Vad händer med min gamla avloppsanläggning?
När en fastighet har anslutit sig till det kommunala VA-nätet och en enskild avloppsanläggning tas ur bruk är det viktigt att beställa sluttömning från Telge Återvinning AB. Därefter tas avloppsanläggningen bort från slamtömningsregistret. När sluttömning skett kan tanken/slamavskiljaren grävas upp och transporteras till en återvinningscentral, alternativt lämnas på plats och fyllas igen med lämpligt material (grus/sten/sand).
Är de krav på att ansluta sig även om man i dagsläget inte har något enskild avloppsanläggning eller indraget vatten?
För obebyggda fastigheter eller fastigheter med byggnader utan indraget vatten ställer inte Miljönämnden krav på anslutning till kommunalt VA-nät. Däremot behöver anslutningsavgiften betalas. Skulle vatten dras in i befintliga byggnader på fastigheten eller om fastigheten bebyggs behöver anslutning till kommunalt VA-nät ske. Kontakta Telge Nät AB för anslutning och frågor gällande anslutningsavgift.
Måste man ansluta sig till kommunalt dricksvatten?
Miljönämnden ställer inga krav på att man ska ansluta sig till det kommunala dricksvattennätet. I de fall fastigheten har en enskild dricksvattenbrunn kan man fortsätta att använda den. Det är viktigt att följa Livsmedelverkets rekommendationer vad gäller provtagning och kontroll av den enskilda brunnen för att säkerställa vatten av god kvalitet.
Kontaktuppgifter till Miljökontoret
Har du frågor om sjön Måsnaren eller din enskilda avloppsanläggning är du välkommen att höra av dig till Miljökontoret
E-post: miljokontoret@sodertalje.se
Telefon, kontaktcenter: 08-523 010 00