Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Så kan du få och betala fakturan från Telge Nät

Hos Telge Nät finns olika sätt att få och betala sin faktura. De flesta är digitala alternativ, som är mer hållbara.

Ny teknik för oss innebär att vi kan välja hur vi betalar och genomför transaktioner på ett mer digitalt sätt än tidigare. Att betala fakturor är inget undantag.

Oavsett vilket alternativ du väljer för att betala fakturan har du alltid tillgång till dessa på Mina sidor.

E-faktura

E-faktura innebär att du får fakturan till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och godkänna fakturan, så betalas den.

Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Det upplevs ofta mycket enkelt och smidigt.

E-faktura passar bra för dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank.

Anmälan e-faktura

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank. Vid anmälan behöver du ange personnumret på den som står på avtalet. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.

Autogiro

Autogiro är i sig inget digitalt alternativ av faktura men upplevs smidigt av många. Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt.

Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank. För att anmäla autogiro behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på din faktura eller Mina sidor.

Om du vill att någon annan person än den som står på avtalet ska betala via autogiro så behöver du anmäla dig genom blanketten. Kom ihåg att i sådana fall också ha med namnteckningen från personen som ska betala.

Anmälan autogiro

Det snabbaste, enklaste och säkraste sättet att teckna autogiro är att göra det direkt via din internetbank.

Gör så här:

  • Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
  • Välj Lägg till företag, t. ex. teckna nytt autogiro. Det ser olika ut beroende av bank.
  • Ange mottagare Telge Nät AB (publ) alternativt bankgiro 5832-1449. Du behöver därefter fylla i tre fält:
    1. Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
    2. Ditt betalarnummer (ditt personnummer). Här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande. Kundnumret hittar du enklast på din faktura eller på Mina sidor.
  • Markera att du godkänner villkoren och klicka Godkänn/Utför eller liknande.

Viktigt att tänka på:

  • Det skickas ingen separat bekräftelse om att autogiro startat. Om det på din nästa faktura, istället för inbetalningskortet, står "Beloppet kommer att dras via autogiro den (förfallodatum)", så är autogiro aktiverat.
  • Se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum, så slipper du onödiga påminnelseavgifter.
  • Autogiro är ett betalsätt. För att spara på miljön rekommenderar vi att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper.

Om du har några frågor eller vill ändra ditt sätt att betala dina fakturor från Telge Nät är du välkommen att kontakta vår kundservice. Du kan även ändra via din bank eller internetbank.

Autogiro - frågor och svar

Jag vill att autogirobetalningen dras från ett annat konto

Vill du att autogirodragningen dras från ett annat konto men på den bank du har idag byter du enkelt kontonummer via din internetbank.

Vill du istället att autogirodragningen dras från ett konto på en annan bank behöver du först avsluta ditt nuvarande autogiro och ansöka på nytt i den andra banken. Du kan enkelt avsluta ditt autogiro via din internetbank.

Behöver du hjälp så kontaktar du din bank.

Jag vill säga upp mitt autogiro

Du kan enkelt avsluta din autogirodragning via din internetbank eller genom att kontakta din bank.

Jag har bytt bank, hur fortsätter jag betala med autogiro?

Informera din nya bank att du har medgivande till autogiro så hjälper banken dig att flytta över medgivande till ditt nya bankkonto.

Hur avslutar jag autogiro eller e-faktura?

Om du inte vill betala via autogiro eller e-faktura, tar du enkelt bort ditt medgivande via din internetbank.

Om du har avslutat ditt/dina abonnemang hos oss så avslutas ditt autogiro/e-faktura automatiskt. Den sista fakturan skickas alltid per post.

Vad gör jag om en autogirobetalning inte kunde genomföras?

Om du har autogiro och det inte finns några pengar på ditt konto den dag fakturan ska betalas gör vi ytterligare ett försök de kommande tre bankdagarna.

Om dragningen inte lyckas efter det försöket behöver du betala fakturan manuellt.

Kombinera e-faktura och autobetalning eller autogiro

E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro eller autobetalning, det ger dig en smidig totallösning. Fakturan dras då direkt från det konto du valt.

Precis som alla andra fakturaalternativ ser du alla fakturor på Mina sidor.

Pappersfaktura

Du kan också få din faktura som ett brev på posten.

Vi rekommenderar att du väljer ett digitalt sätt att få din faktura på när vi tillsammans kan bidra till en mer hållbar framtid. Dessutom håller du koll på din faktura var du än är och när som helst när det passar dig.

Skulle du ändå välja att få fakturan med posten, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Mejlfaktura – skickas digitalt

Fakturan skickas via mejl istället för att postas till brevlådan, vilket minskar pappersanvändningen och ger en snabbare levereras.

  • För att ansluta till mejlfaktura kontakta vår kundservice via telefon 08-550 233 00 eller mejl nat@telge.se

Våra Bankgiro och Plusgiro-nummer

  • Plusgiro: 486 52 03-6
  • Bankgiro: 5832-1449

Felaktig betalning

Om du har du betalt för mycket eller för lite och behöver vår hjälp att söka efter fakturan, behöver vi veta det här för att kunna hjälpa dig:

  • Beloppet/summan
  • Datumet (förfallodatum eller fakturadatum)
  • Till vilket konto du har betalat
  • Vilken referens du har angivit, till exempel OCR-nummer
  • Har du betalat för mycket så dras överskottet av på nästa faktura. Har du betalat för lite skickas en påminnelse till dig på kvarstående belopp.

Senast ändrad: 30 september, 2021