Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Fakturan flyttar hem

Vi på Telge Nät har tidigare fakturerat våra tjänster elnät, fjärrvärme samt vatten och avlopp via systerbolaget Telge Energi. Från 1 november kommer du istället att få din faktura direkt från Telge Nät.

Du som idag har Telge Energi som elhandlare kommer även i fortsättningen att få din elfaktura via dem. Skillnaden är att du ser din elnätsspecifikation på Telge Näts Mina sidor.

Generella frågor och svar

Här har vi samlat några frågor kring förändringarna i vår fakturahantering.

Varför tar ni hem fakturahanteringen?

Det här är en viktig del i arbetet med att förtydliga vilka tjänster Telge Nät erbjuder. Du som kund kommer få en tydligare bild av vad det är du ska betala och till vem. Målet på sikt är att även kunna erbjuda dig som kund en smartare och enklare betalning.

Varför kommer inte Telge Nät upp som betalningsmottagare på banken?

Du kommer att kunna ansöka om nytt autogiro från 1 november 2021, det är först då vi finns som betalningsmottagare på din bank.

Hur levereras fakturan?

Det är ingen skillnad mot tidigare.

Jag har e-faktura idag. Behöver jag göra något?

Din e-fakturaanmälan kommer per automatik att gå över från Telge Energi till oss på Telge Nät. Du kan behöva godkänna ny betalningsmottagare beroende av bank. Det gäller även dig som har automatisk betalflöde på e-fakturan.

Varför hamnar mejlfakturan i skräpposten?

Det kan bero på att din inkorg känner inte igen avsändaren och hanterar då mejlet som spam. För att godkänna Telge Nät som avsändare drar du mejlet från skräpposten till din inkorg. Efter det bör fakturan komma till din inkorg utan problem.

Vilket är Telge Näts Bankgiro- och Plusgironummer?
  • Telge Näts Bankgiro: 5832-1449
  • Telge Näts Plusgiro: 486 52 03-6

Du hittar det även på fakturan. Ange alltid fakturans OCR om du betalar den manuellt.

Behöver jag ansöka om nytt autogiro för varje tjänst?

Nej, det räcker med en ansökan. När du ansöker om autogiro för en tjänst gäller den per automatik för alla dina övriga tjänster oavsett tidigare betalsätt.

Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?

Autogirot är aktiverat när inbetalningskortet saknas på din faktura. Alternativt när det står ”beloppet kommer att dras via autogiro den (förfallodatum) på fakturan.

Var hittar jag min elnätsspecifikation?

Den hittar du på Telge Näts Mina sidor.

Varför har jag fått en påminnelse?

Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Påminnelsen skickas alltid via vanlig post. Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.

Om du får en påminnelse men vet att du redan betalt fakturan kan du kontakta vår kundservice. Vi kan då kontrollera om pengarna kommit in till oss. Tänk på att det tar ett par dagar innan betalningen når oss.

Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina fakturor och betalningar. Här kan du läsa mer om våra betal- och leveranssätt.

För dig som har Telge Energi som elhandlare

Jag har autogiro idag för VA/fjärrvärme. Behöver jag göra något?

Du som idag har autogiro via Telge Energi och vill fortsätta betala via autogiro hos oss på Telge Nät behöver ansöka om nytt autogiro. Enklast gör du det via din internetbank.

Den 1 november 2021 finns Telge Nät som betalningsmottagare och det är först då som du kan ansöka om autogiro. Det betyder att du behöver betala din novemberfaktura manuellt. Därefter dras summan från ditt konto precis som idag.

Läs mer om hur du ansöker om autogiro.

Jag betalar min elhandels- och elnätsfaktura via autogiro. Behöver jag göra något?

Nej, din faktura för elhandels- och elnätsfakturan kommer fortsätta dras via autogiro.

För dig som har en annan elhandlare

Från vilket datum övertar ni mitt autogiro?

Från 1 november 2021 kommer vi på Telge Nät vara din nya betalningsmottagare.

Jag har autogiro för elnät, fjärrvärme och eller VA idag. Behöver jag göra något?

Nej, vi sköter allt åt dig. Ditt autogiro tas per automatik över av oss på Telge Nät. Den enda skillnaden blir att din faktura kommer från oss och inte från Telge Energi AB med start i november 2021.

Vem står som betalningsmottagare på min bank?

Från 1 november 2021 kommer Telge Nät AB stå som betalningsmottagare istället för som tidigare Telge Energi AB.

Jag vill inte att mitt autogiro övergår till Telge Nät

Om du inte vill att vi tar över ditt autogiro ber vi dig kontakta vår kundservice. Ring 08-550 233 00 eller mejla nat@telge.se.

Fler frågor?

Senast ändrad: 18 oktober, 2021