Thomas Rohberg, teamledare kundservice Telge Bostäder

”Inom Telge hjälps vi åt”

Varje vardagsmorgon öppnar han dörren till Telge Bostäders kontor i Brunnsäng. Kundservice är hans specialitet, helt enkelt för att ”det är fantastiskt roligt”. Så roligt att han både flyttat från Stockholm och blivit kvar i Södertälje. En stad som Thomas Rohberg tidigare bara såg som ”en svart fläck på kartan”.

Ett par kilometer ut från Södertäljes centrala delar ligger Brunnsäng. I stadsdelens 60-talshus ligger det tidstypiska centrumet. I butikslokalen mittemot ungdomsgården huserar Telge Bostäder med sitt östra distriktskontor.

Vad händer här?

Halv åtta öppnas dörren. En morgon kan en hyresgäst hänga på låset, angelägen om att reda ut en fakturafråga. Nästa morgon kan en annan lämna in en felanmälan innan hen hastar vidare. I morgonrusningen droppar även hantverkare in, vanligtvis för att hämta nycklar till lägenheter där något ska åtgärdas. Senare på dagen är det vanligt att förbipasserande kommer in för att ställa frågor som inte alltid har med Telge Bostäder att göra. Eller så kan det gälla frågor om fjärrvärmen, vattnet eller avloppet. Det vill säga frågor som egentligen hör till Telge Nät, ett annat bolag inom Telgekoncernen.

– Jag tycker att man ska försöka lösa saker. Telge Bostäder är en del av Telgekoncernen, så när någon kommer in hjälper jag den personen som kan svara, förklarar Thomas Rohberg.

Vännerna tipsade

Ursprungligen kommer Thomas från Stockholm. En nyfunnen relation gjorde att han hamnade i Södertälje. Efter ett par års pendlande till arbetsgivaren i Stockholm öppnade de ett lokalkontor i Södertälje, vilket ledde till möjligheten att kunna bo och jobba i samma stad. Kort därefter tipsade hans vänner om att Telge sökte nya medarbetare.

- Dels var jag trött på att jobba skift, dels ville jag jobba kvar i stan. Så det utannonserade jobbet var perfekt för mig, berättar Thomas Rohberg. 

Hundratals kollegor

Inom Telgekoncernen jobbar drygt 800 kollegor med allt från tillsyn och underhåll till att planera för och bygga upp framtidens hållbara samhälle. Inledningsvis hamnade Thomas Rohberg i huvudkontorets reception, invid Södertälje kanal. Här passerar dagligen hundratals kollegor, klädda efter profession och funktion. 

– När man står i receptionen så träffar man alla. Jag tycker det är roligt för det finns en väldig spridning på människor och yrken. Hos Telge jobbar alla, menar Thomas Rohberg.

Öppenheten finns

Efter en tid på Storgatan fick han höra om en annan tjänst inom kundservice, som efter ett par år ledde fram till distriktskontoret i Brunnsängs centrum. Vägen hit, menar han, kanske är typisk för Telgekoncernen.

– Här talar vi ofta om öppenhet. Det tycker jag finns på Telge. Är man intresserad och visar framfötterna finns möjlighet till utveckling. Det är till och med så att man uppmuntras till det, berättar Thomas Rohberg.

”Jag står gärna upp för Södertälje”

Förr visste han knappt någonting om staden. Den var som ”en svart fläck på kartan”, en plats som han bara åkte förbi. Efter att ha bott här i 20 år känner han staden utan och innan. På fritiden tar han gärna med sig kameran och vandrar längsmed kanalen. 

– Promenerar du bort mot Mälarbadet känns det som att du är på landet. Du går mellan hästhagar och det är ganska fantastiskt. Så har du Kusens backe, mitt i stan. Jag står gärna upp för Södertälje, för här finns så väldigt mycket fint,  avslutar Thomas Rohberg.