En elmätare.

Varför har vi bytt elmätare?

Efter ett regeringsbeslut har alla elnätsföretag fått uppdraget att byta ut eller uppgradera elmätarna i hela Sverige till nya, smarta elmätare med flera nya funktioner.

Klimatförändringar gör att fler ställer om till en hållbar, fossilfri, framtid och att efterfrågan på innovativa och flexibla lösningar ökar. Digitalisering, eldrivna fabriker, bilar, färjor och flyg kommer bli en del av vår fossilfria vardag.

Att framtiden går på el tycker vi är väldigt positivt, men det innebär också ett stort ansvar. Våra elnät måste kunna möta de ökade behoven och se till att den el som produceras kommer fram, snabbt och säkert. Det är här vi på Telge Elnät kommer in.

Nya krav på elmätaren

Energimarknadsinspektionen har ställt krav på nya funktioner i elmätaren bland annat ett lokalt så kallat kundgränssnitt (så som display och knappar) som gör det enklare och säkrare att interagera med mätaren. Genom ett samarbete med andra energiföretag har vi enats om en standard för hur det ska fungera och se ut.

Några av de viktigaste skälen till att ha ett fysiskt gränssnitt på elmätarna är:

Myndighetskraven säger att gränssnittet ska vara enkelriktat för att minimera risken för intrång. Ett fysiskt gränssnitt är också säkrare då man måste ha fysisk åtkomst till gränssnittet.

Ett trådlöst gränssnitt ger möjligheter till åtkomst för obehöriga även om de inte har fysisk åtkomst till mätaren. Man kan skydda ett trådlöst gränssnitt men det kräver i så fall att både du som kund och vi som nätägare involveras i säkerhetslösningen.

Gränssnittet ska vara baserat på internationella standards, så att det är möjligt för kunder och energitjänsteföretag att enkelt utveckla produkter och tjänster för bredare marknader.

Vidare innebär standardiseringen att kostnaderna för kundgränssnittet hålls låga över tid.

Den smarta elmätaren är konstruerad för att sitta hos dig som kund under lång tid, medan utvecklingen av energitjänster och produkter är snabbare. Gränssnittet ska därför vara så enkelt att du som kund själv ska kunna byta din utrustning i hemmet utan involvering med oss som nätägare.

Du ska också enkelt kunna flytta din utrustning till en annan bostad. Ett enkelt och tydligt fysiskt kundgränssnitt ger möjlighet till detta. Vi som nätägare ska också enkelt kunna byta elmätaren utan att din utrustning påverkas.

 

Ska din elmätare snart bytas ut?

Inför elmätarbytet behöver vi din hjälp att förbereda så att bytet går så smidigt som möjligt. Här har vi samlat några saker du behöver göra innan vi kommer till dig.

Ditt anläggningsansvar - godkänd mätarplats

Du som kund äger mätarplatsen och är ansvarig för att arbetet kan utföras på ett elsäkert sätt. Det innebär att den inte kan orsaka skador på människor och egendom.

Finns det brister i din elanläggning som medför några risker, så kommer vi inte att kunna genomföra mätarbytet och det kan innebära en försening för dig. Är du osäker rekommenderar vi dig att kontakta en elinstallatör. Läs mer hos Elsäkerhetsverket

Det finns också en Guide för mätarplatser som gäller både för solcellsanläggningar och för utrullningen av nya smarta elmätare. Läs mer hos Energiföretagen

Tänk på att:

  • Under vintertid innebär det till exempel att det ska vara skottat, sandat eller saltat samt att det inte finns risk för snöras och fallande istappar. Vi vill även att det finns information som varnar för våta golv i trapphus och att mattor till entrén är torra.
  • Om det finns risk för exempelvis halka, kan teknikern betrakta arbetsplatsen som farlig och lämna återbud. Då behöver du åtgärda detta och boka en ny tid för elmätarbytet.
  • Enklare justeringar åtgärdar vi utan extra kostnad, men vid större justeringar tillkommer kostnad för arbetet. Om vi ser några konstigheter i din anläggning när vi byter din elmätare kommer du att få en anmärkning. Detta är för din egen säkerhet då anläggningen är ditt ansvar.