Fastighetsägare? Det här behöver du veta inför elmätarbytet

Innan 1 januari 2025 ska vi ha bytt ut elmätarna hos alla kunder. De nya mätarna gör elnätet smartare och de är en viktig pusselbit för att uppnå färre och kortare strömavbrott.

Så här går elmätarbytet till

Mätarbytet utförs av vår samarbetspartner OneCo som kontaktar er i god tid inför mätarbytet med all praktisk information, som datum och tidpunkt för arbetet.

Teknikerna som utför arbetet:

  • ska alltid kunna visa Telge Nät-legitimation.
  • kör bilar märkta med Telge Nät:s  och OneCo:s logga. 

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Säkerställ att vi enkelt kan nå dig. Bekräfta eller uppdatera dina kontaktuppgifter hos oss så fort som möjligt, så vi kan nå dig på ett smidigt sätt inför och under mätarbytet.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Elen stängs av under bytet

I samband med elmätarbytet stänger vi av elen en kort stund. Det innebär ett kortare strömavbrott på cirka 15 minuter som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss, öppning/stängning av garageport, internetuppkoppling och anslutning (via fiber/mobilt bredband).

Har du fler än 30 elmätare?

Du som har fler än 30 elmätare hanteras separat från den ordinarie elmätarbytesprocessen. Det är för att du inte ska få ett stort antal individuella bekräftelser och tidsbokningar för varje enskilt elmätarbyte.

Din nya elmätare

Den nya elmätaren har olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

Omfattande arbete

Det är ett omfattande arbete att byta ut cirka 55 000 elmätare på kort tid. Därför arbetar vi tillsammans med stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället.

Alla ska känna till och förstå vad elmätarbytet innebär i god tid innan bytet sker.

I Södertälje samarbetar Telge Nät med Telge Bostäder, Carnegie och Riksbyggen med flera.

Behöver du hjälp?

Har du frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet, kontakta oss så hjälper vi dig.