Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Vid strömavbrott

Vi gör allt vi kan för att du ska ha tillgång till el när du behöver den. Men ibland händer saker som vi inte styr över, till exempel snöstormar och kabelbrott.

Vi har personal i beredskap dygnet runt för att snabbt kunna åtgärda eventuella fel. Ibland är störningarna i överliggande nät, det vill säga hos våra leverantörer, vilket gör det svårt för oss att påverka strömavbrottstiden.

Planerade strömavbrott

Det händer att vi behöver stänga av elen en period. Oftast beror det på nödvändigt underhåll av elnätet. Vid planerade strömavbrott får du veta det i god tid genom ett meddelande i brevlådan.

Tips och råd vid strömavbrott

Börja med att kontrollera om felet finns i din elanläggning. Se över säkringar och eventuella jordfelsbrytare. Ha alltid reservsäkringar. Finns inte felet i din anläggning kontaktar du ditt nätbolag. Är du kund hos oss på Telge Nät ringer du 08-550 233 00, dygnet runt.

  • En batteridriven radio är bra att ha hemma. Längre strömavbrott meddelas det om via lokalradion.
  • Ha stearinljus, värmeljus och ficklampor tillgängliga.
  • Öppna inte kylen och frysen i onödan. Normalt håller sig varor i kyl och frys i cirka 20 timmar om man inte öppnar alltför ofta.
  • Stäng av diskmaskin, tvättmaskin och vattenkranen.
  • Tappa upp vatten i hinkar eller i badkaret. Vatten finns kvar i ledningarna ett tag men vid strömavbrott slutar även vattenpumpen att fungera.
  • Stänga av el-elementen, om du har elvärme. När strömmen kommer tillbaka sätter du igång ett element i taget med några minuters mellanrum, för att förhindra överbelastning i systemet.

När strömmen kommer tillbaka

Tänk på att inte starta alla apparater och element samtidigt. Om alla kunder använder mycket el när strömmen kommer tillbaka blir trycket på elnätet högt och strömavbrottet riskerar att återkomma.

Därför är det bra om du bara startar igång det nödvändigaste först och väntar några timmar med sånt som är mindre brådskande, tex tvätt- och diskmaskin.

Slå på nödvändiga apparater och element med några minuters mellanrum för att underlätta för elnätet.

Frågor och svar

Varför behöver jag felanmäla strömavbrott?

Vi får inget automatiskt larm om fel på det lokala elnätet. Du behöver därför ibland anmäla till oss att du inte har ström.

Om strömavbrottet visas på kartan över aktuella avbrott känner vi till felet och då behöver du inte felanmäla.

Vad ska jag göra för att få avbrottsersättning?

Du behöver inte ansöka om att få avbrottsersättning. Ersättningen kommer dig tillgodo automatiskt på fakturan normalt inom tre månader (dock senast sex månader) efter avbrottet.

Varför kom inte ersättningen på fakturan som utlovat?

Det kan ta tid att genomföra en utredning om hur många timmar din anläggning har varit strömlös. Har du rätt till ersättning betalas den ut på kommande faktura normalt inom tre månader.

Har det gått mer än tre månader sedan du hade ett längre strömavbrott, kontakta vår kundservice på 08-550 233 00 så hjälper vi dig att titta på vad det är som har hänt.

Varför uteblir ett planerat strömavbrott?

Planerade avbrott kan ibland utebli av olika orsaker. Vi meddelar detta via brev, men om förutsättningarna ändras nära inpå det planerade avbrottet hinner informationen inte alltid fram i tid.

Senast ändrad: 14 mars, 2019