Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Så här går elmätarbytet till

Under perioden 2021-2024 kommer vi på Telge Nät att byta ut elmätaren hos alla våra kunder. Du kommer att bli kontaktad av oss några veckor innan bytet sker med all praktisk information, så som datum och tidpunkt för arbetet.

I samband med mätarbytet så bryter vi strömmen en kort stund. I de flesta fall innebär det ett avbrott på cirka 30 minuter.

Viktigt att tänka på

Eftersom mätarbytet medför ett kortare strömavbrott som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss eller öppning/stängning av garageport samt internetuppkoppling/WIFI anslutning (via fiber/mobilt bredband) är det viktigt att alla nås av informationen.

Tips!

  • Innan mätarbytet kan det vara bra att koppla ifrån känslig elektronik
  • Efter mätarbytet så kan det vara bra att kontrollera din jordfelsbrytare
  • Anmäl dig till Telge Näts strömavbrottsinformation så får du ett sms när strömmen är tillbaka. Klicka här för att anmäla dig.

Att byta ut nästan 54 000 elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär för dem i god tid innan bytet sker.

Vår samarbetspartner och kontakt

Arbetet utförs av vår samarbetspartner Kamstrup som kommer att kontakta dig med all praktisk information i god tid innan bytet. Montörerna som utför elmätarbytet ska alltid kunna visa Telge Nät-legitimation och kör bilar märkta med Telge Nät- och Kamstrup logga. 

De kunder som har el- fjärrvärme-, och vattenmätare kommer få tre byten vid tre olika tillfällen, eftersom bytet utförs av två olika arbetslag, elektriker och VVS-installatörer.

Vad betyder elmätarbytet för dig fastighetsägare?

Snart byter vi ut era elmätare! Varje dag ser vi till att det finns el på ert företag och i resten av samhället. Just nu är vårt största fokus att göra hela elnätet smartare för att kunna möta framtidens ökade elbehov. Och det arbetet börjar hos er.

Vintern 2021 påbörjas arbetet med att installera nya smarta elmätare hos er och alla andra företag i Södertälje och Nykvarns kommun. De nya mätarna kommer inte bara att hjälpa oss att ta in ännu mer förnyelsebar el i nätet, de kommer även att skapa förutsättningar för er att styra er elkonsumtion och ställa om till en elektrifierad framtid. Smart för både företag och klimat!

I god tid före elmätarbytet kontaktar vår samarbetspartner Kamstrup er med all praktisk information.

Information till fastighetsägare och kunder med många elmätare

För dig som har fler än 30 elmätare hanteras elmätarbytet lite annorlunda. För att du som kund inte ska få stora mängder separata bekräftelser och tidsbokningar för elmätarbytet så hanteras ni separat från den ordinarie elmätarbytesprocessen.

Vi vill kunna erbjuda er en ökad service och uppnå en smidig installation som påverkar er så lite som möjligt. Men för att det ska fungera så är det viktigt att du uppdaterar dina kontaktuppgifter.

Viktigt att information till boende når fram

Det är viktigt att alla får information i god tid innan mätarbytet sker då elmätarbytet medför ett kortare strömavbrott som påverkar funktioner som portkod, tvättstuga, hiss, öppning/stängning av garageport och internetuppkoppling/WIFI anslutning (via fiber/mobilt bredband).

Att byta ut nästan 54 000 elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär i god tid innan bytet sker.

I Södertälje samarbetar Telge Nät med Telge Bostäder, Carnegie, Riksbyggen med flera.

Syftet är att uppnå ett bra informationsflöde så att alla vet vad som är på gång. Det gör vi för att hyresgäster, boende och kunder ska få en så bra service som möjligt.

Senast ändrad: 12 april, 2021