Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Fornbacken

Under 2014 började vi lyftet av Fornbacken. Husen som är byggda på 70-talet får en ordentlig modernisering och hela bostadsområdet får ett rejält lyft. Först ut i etapp ett är portarna 1-27.

Vad kommer vi att göra

Vi kommer bland annat att göra stambyten, modernisera alla badrum, fasader, balkonger, trapphus och gemensamma utrymmen, energieffektivisera och bygga nya, välplanerade tvättstugor ute på gårdarna.

I maj 2015 började vi modernisera den första etappen, Fornbacken 1-27. Hur nästa etapp ser ut och när den påbörjas är inte beslutat än. Innan och under moderniseringen kommer vi att prata med dig som bor i huset och ge löpande information.

Titta in i ditt nya hem

Alla lägenheter kommer att genomgå en grundmodernisering med bland annat stambyte och nytt badrum. Utöver den kommer du dessutom att få välja mellan ett par olika tilläggspaket.

Behöver du hjälp med tolk eller har frågor

Om du behöver hjälp med tolk, översättning eller har frågor angående moderniseringen är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 08-550 221 00.

If you need help with interpreting, translation or if you have questions regarding the modernization please contact us on telephone number 08-550 221 00.

 

De olika moderniseringsalternativen

Alla lägenheter får en grundmodernisering med bland annat stambyte och helt nytt badrum. Utöver det kan du välja mellan två olika tilläggspaket. Vi kontaktar dig i god tid innan moderniseringen.

Etapp ett startade under maj 2015. Först ut är Fornbacken 1-27. Hur nästa etapp ser ut och när den påbörjas är inte beslutat än.

Vad ingår i de olika alternativen?

Grundmoderniseringen görs i samtliga lägenheter och hus och innehåller följande:

Fastigheten och gemensamma utrymmen

  • Stambyten
  • Byte av alla invändiga elinstallationer samt installation av fler vägguttag
  • Förberedelse för individuell mätning av varmvatten
  • Nya balkongfronter och byte av balkongräcke
  • Balkongerna får vägguttag
  • Tvättstugorna flyttas ut på gården och får elektroniskt bokningssystem
  • Komplettering och uppgradering av passersystemet
  • Postfack i porten och elektronisk informationstavla
  • Ny belysning och målat i trapphus
  • Entréer moderniseras
  • Nya säkerhetsförråd i källare
  • Nytt tak
  • Tilläggsisolering och putsning av fasader
  • Utbyte av ventilations- och värmesystem

Lägenheten

  • Nya blandare
  • Nya fasta ljusarmaturer (lampor)
  • Säkerhetsdörr, där det inte tidigare funnits
  • Nya element
  • Byte av alla fönster och fönsterdörrar

Badrum

  • Plastmatta på golv
  • Helkaklade väggar, med möjlighet till färgval
  • Nytt porslin, med möjlighet att välja badkar eller dusch
  • Badrumskåp med belysning och eluttag
  • Handdukstork
  • Nya handdukskrokar
  • Förberedelse för tvättmanskin där utrymme och möjlighet finns

WC

  • Plastmatta på golv
  • Målade väggar
  • Nytt porslin
  • Spegel och ny fast lamparmatur
  • Ny handdukskrok
  • Stänkskydd av kakel

Kök

  • Ny spiskåpa
  • Ny blandare med diskmaskinsavstängning
  • Nya eluttag enligt ny standard
  • Nya armaturer


Det här ingår i alternativ 1

Utöver grundmoderniseringen görs även:

Kök

  • Byte av köksluckor och arbetsbänkar
  • Kakel ovanför diskbänk

Det här ingår i alternativ 2

Utöver grundmoderniseringen och alternativ 1 görs även:

Nytt kök

  • Ny köksinredning
  • Spis med induktionshäll och varmluftsugn
  • Separat kyl och frys där utrymme finns, annars kyl/frys
  • Diskmaskin
  • Mikrovågsugn
  • Nya ytskikt, golv och tapet med möjlighet till fondvägg och färgval

Lägenheten

  • Nya ytskikt, tapeter och målning i samtliga rum med möjlighet till fondvägg och färgval
  • Nya innerdörrar
  • Nya garderober med skjutdörrar, där det är möjligt
  • Nytt parkettgolv i vardagsrum
  • Nya linoleumgolv i övriga rum
  • Ny hatthylla
  • Nya trösklar
Vanliga frågor och svar om moderniseringen

Allmänna frågor

När börjar ni?

Den första etappen Fornbacken 1-27 påbörjades under maj 2015.

Hur lång tid tar det att modernisera en port?

Det tar cirka 12 veckor att modernisera inne i lägenheten. Vi började med port 1 under maj 2015.

När börjar etapp två?

Det är inte beslutat ännu.

Kommer det att finnas någonstans dit man kan gå för att få svar på frågor?

Ja, projektkontoret på Fornbacken 47. Det är öppet på onsdagar kl. 13-15.

Frågor om de olika alternativen

Kan jag välja bort moderniseringen?

Grundmoderniseringen kan inte väljas bort.

Hur mycket kan jag välja själv?

Färgval på kakel, dusch eller badkar för samtliga alternativ. I alternativ 1 kan du göra färgval på köksluckor, bänkskivor. I alternativ 2 kan du även göra färgval på tapet och golv.

Var kan jag se olika material och färger som jag kan välja mellan?

På projektkontoret.

Vad händer med våra gamla tillval, som spisfläkt mm?

De tas bort. Balkonginglasningen återställs och säkerhetsdörr blir en del av grundhyran.

Jag har en ett år gammal spis, ugn, kylskåp, tapeter etc kan jag behålla dem och få en lägre hyra?

Nej.

Kan man slopa lilla toaletten?

Nej.

Får vi nya persienner?

Ja.

Vad ingår i de olika alternativen?

Grundmodernisering görs i samtliga lägenheter och hus och innehåller följande:

Fastigheten och gemensamma utrymmen

  • Stambyten
  • Byte av alla invändiga elinstallationer samt installation av fler vägguttag
  • Förberedelse för individuell mätning av varmvatten
  • Nya balkongfronter och byte av balkongräcke
  • Balkongerna får vägguttag
  • Tvättstugorna flyttas ut på gården och får elektroniskt bokningssystem
  • Komplettering och uppgradering av passersystemet
  • Postfack i porten och elektronisk informationstavla
  • Ny belysning och målat trapphus
  • Entréer för utsmyckning
  • Nya säkerhetsförråd i källare
  • Nytt tak
  • Tilläggsisolering och putsning av fasader
  • Utbyte av ventilations- och värmesystem

Lägenheten

  • Nya blandare
  • Nya fasta ljusarmaturer (lampor)
  • Säkerhetsdörr, där det inte tidigare funnits
  • Nya element
  • Byte av alla fönster och fönsterdörrar

Badrum

  • Plastmatta på golv
  • Helkaklade väggar, med möjlighet till färgval
  • Nytt porslin, med möjlighet att välja badkar eller dusch
  • Badrumskåp med belysning och eluttag
  • Handdukstork
  • Nya handdukskrokar
  • Förberedelse för tvättmanskin där utrymme och möjlighet finns

WC

  • Plastmatta på golv
  • Målade väggar
  • Nytt porslin
  • Spegel och ny fast lamparmatur
  • Ny handdukstork
  • Stänkskydd av kakel

Kök

  • Ny spiskåpa
  • Ny blandare med diskmaskinsavstängning
  • Nya eluttag enligt ny standard
  • Nya armaturer
  • Ny diskbänk

Det här ingår i alternativ 1

Utöver grundmoderniseringen görs även

Kök

  • Byte av köksluckor och arbetsbänkar
  • Kakel ovanför diskbänk

Det här ingår i alternativ 2

Utöver grundmoderniseringen och alternativ 1 görs även

Kök

  • Ny köksinredning
  • Spis med induktionshäll och varmluftsugn
  • Separat kyl och frys där utrymme finns, annars kyl/frys
  • Diskmaskin
  • Mikrovågsugn
  • Nya ytskikt, golv och tapet med möjlighet till fondvägg och färgval

Lägenheten

  • Nya ytskikt, tapeter och målning i samtliga rum med möjlighet till fondvägg och färgval
  • Nya innerdörrar
  • Nya garderober med skjutdörrar, där det är möjligt
  • Nytt parkettgolv i vardagsrum
  • Nya linoleumgolv i övriga rum
  • Ny hatthylla
  • Nya trösklar

Frågor om evakuering

Kan jag bo kvar medan ni bygger om?

Nej, alla hyresgäster ska evakueras.

Var ska jag bo medan ni bygger om?

I en annan lägenhet i Fornbacken.

Vem står för flyttkostnaden?

Vi på Telge Bostäder lånar ut flyttkartonger och ombesörjer flytt. I samtliga lägenheter finns tilläggsutbudet av tv-kanaler och internet.

Kan jag välja att bo kvar i evakueringslägenheten?

Nej.

Jag vill flytta härifrån, kan ni hjälpa mig med det? Jag vill ha en större/mindre lägenhet – kan jag få det?

Kontakta Bobutiken för kontraktsfrågor.

Får jag en annan parkeringsplats under evakueringsperioden?

Nej.

Får jag en lika stor evakueringslägenhet som den jag har idag?

Ja, i den mån det är möjligt.

Betalar jag samma hyra under tiden jag bor i en evakueringslägenhet?

Du betalar som högst den hyra du har i din ordinarie lägenhet innan moderniseringen.

Hjälper Telge Bostäder till att packa?

Nej.

Kan jag få ersättning om jag sköter flytten själv?

Nej.

Jag har en parabol med ett antal kanaler, kan jag flytta med den till evakueringslägenheten?

Nej, vi på Telge Bostäder erbjuder tilläggsutbudet av tv-kanaler i evakueringslägenheten.

Jag har internet och tv via stadsnätet, hur gör jag med det när jag bor i evakueringslägenheten?

Vi ser till att det finns internetuppkoppling samt tilläggsutbudet av tv-kanaler.

Vem ordnar med flyttanmälan så att jag får min post under tiden jag bor i evakueringslägenheten?

Det hjälper vi på Telge Bostäder till med.

Vad gäller för hemförsäkringen under tiden man bor i evakueringslägenheten?

Enligt Moderna och Folksam så gäller hemförsäkringen under tiden du bor i evakueringslägenheten. Men eftersom det kan vara lite olika från bolag till bolag är det viktigt att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och kollar vad som gäller för just din försäkring.

Hur gör jag med min hyresinbetalning/autogiro?

Du kommer att få avier precis som vanligt enligt det lägenhetskontrakt du har. Du som betalar via autogiro fortsätter att göra så precis som förut.

Vem hanterar flytten och vad händer om något går sönder?

En flyttfirma, anlitad av oss på Telge Bostäder, hanterar flytten. Om något mot förmodan skulle gå sönder under flytten så har flyttfirman försäkringar.

Hur gör man med flyttkartonger?

Du kommer att få låna flyttkartonger av oss på Telge Bostäder i god tid innan flytten.

Hur gör man med städning av evakueringslägenheten?

Flyttstädning av evakueringslägenheten ansvarar du som hyresgäst för.

Hur ska hanteringen med nycklar gå till?

Dina nycklar till din ordinarie lägenhet behåller du under moderniseringsperioden. Nycklar till evakueringslägenheten kvitterar du ut på Fornbacken 47.

 

Checklista

Här hittar du en enkel checklista inför evakueringen av din lägenhet.

Packning

Det är du som hyresgäst som ansvarar för packning och nedmontering av stora möbler. Vi på Telge Bostäder anlitar en flyttfirma som flyttar dina tillhörigheter.

Flyttkartonger

Du får låna flyttkartonger av oss på Telge Bostäder i god tid innan flytten. Packa gärna värdesaker - som till exempel pass, dyra smycken och kameror - separat och flytta det själv.

Slänga, rensa

Passa på att rensa och slänga saker inför flytten. Det kommer att finnas en container utanför porten i samband med evakuringen, så att du enkelt kan slänga saker som du inte vill flytta med dig.

Bredband, telefoni och tv

Meddela dina leverantörer att du vill pausa dina abonnemang. Vi på Telge Bostäder erbjuder tilläggsutbudet av tv-kanaler i evakueringslägenheten.

Hemförsäkring

Kolla dina flyttvillkor. Kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera vad som gäller för dig under en evakuering. Passa även på att fråga om dina villkor när du flyttar, t ex om något går sönder eller försvinner under flytten. Ska du flytta något av stort värde finns särskilda transportförsäkringar som bara gäller en viss tid. Kontrollera även om din hemförsäkring påverkas av att du får en säkerhetsdörr.

Adressändring

Vi på Telge Bostäder hjälper dig att adressändra under tiden som din lägenhet moderniseras.

Prenumerationer

Eventuella tidningsprenumerationer skickas till din tillfälliga lägenhet när du har anmält tillfällig eftersändning.

Flyttstädning

När du flyttar tillbaka till din moderniserade lägenhet ska du flyttstäda evakueringslägenheten.

Senast ändrad: 13 februari, 2019