Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Illustration av rör

Stambytesprojekt i Hovsjö

Här samlar vi all information om stambytesprojektet i Hovsjö. Du hittar frågor och svar, kontaktuppgifter till projektgruppen och kundservice samt annan nödvändig information.

Vad kommer att hända i Hovsjö

Under 2021 planerar vi att genomföra ett stambyte i Hovsjö. Stambytet sker i flera etapper, där vi börjar med etapp 1 och 2 på Rödblomsgränd 35-58 och Blåskäggsgränd 53-76.

Ett stambyte innebär att ledningarna i väggarna byts ut till nya, det behöver göras ungefär var 40-50:e år. De ledningar som byts ut är vattenledningar, elledningar och avlopp.

Ledningarna kallas för stammar och ser till så att varje lägenhet får el och vatten. Eftersom stammarna är gamla och slitna är det nu dags att byta dem.

Andra adresser som berörs

  • Etapp 3, Granövägen 96-113
  • Etapp 4, Granövägen 78-95

Vi räknar med att alla hus i Hovsjö är stambytta år 2028.

Hur går det till?

Ett stambyte tar tid, men vi räknar med att din lägenhet renoveras i ungefär åtta veckor. Du kommer att bo kvar under renoveringstiden.

Eftersom badrummet kommer att totalrenoveras och vattnet i köket stängs av ställer vi upp bodar med toalett, dusch och matlagningsmöjligheter på gården.

Vissa av lägenheterna har separata stammar till badrum och kök, dessa lägenheter kommer även att få sitt kök renoverat.

Vad händer just nu?

Vi är halvvägs igenom informationsmöten med de hyresgäster som berörs i etapp 1, alltså Rödblomsgränd 35-58.

På informationsmötet har hyresgästerna möjlighet att ställa frågor och prata med projektgruppen om stambytet.

Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna med svar för att kunna hjälpa dig längs vägen. Hittar du inte svar på din fråga här är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

När påbörjas stambytet?

Planen är att påbörja renoveringarna under hösten 2021. Innan ett datum kan sättas behöver alla medgivandeblanketter vara inlämnade till oss, när alla blanketter har lämnats in kan vi meddela om ett datum.

Kan jag välja bort stambytet?

Du kan välja att kryssa i ”ej medgivande” på medgivandeblanketten om du inte godkänner renoveringen. Då kommer blanketten att skickas till Hyresnämnden som beslutar om stambytet ska ske eller inte. Hyresnämndens beslut gäller.

Husen är i stort behov av ett stambyte då det finns läckande ledningar i väggarna och ytskikt som inte håller tätt. Stambyten behöver ske var 40-50:e år och nu är det dags.

Även om du inte godkänner renoveringen ska blanketten fyllas i och skrivas under samt lämnas in till Telge Hovsjö.

Se valmöjligheter för inlämnandet

  • Posta till projektledare: Telge Bostäder AB, Per Christiansson, Box 633, 151 27 Södertälje
  • Lämna in på informationsmöte
  • Lämna i brevlåda eller reception på Storgatan 42
  • Lämna i brevlåda på Gröndalsvägen 2
Kan jag välja bort badrumsrenoveringen och bara få ett stambyte?

Nej, en av anledningarna till att badrumsrenoveringen sker är för att det finns läckande ledningar i väggarna och ytskikt som inte håller tätt. Detta orsakar fukt i väggarna som i sin tur kan leda till vattenskador.

Badrumsrenoveringen är nödvändig för att din lägenhet och huset ska uppfylla krav på en viss standard.

Kan jag renovera köket när ni ändå är här?

Om du bor i en lägenhet som endast har en stam till badrum och kök får du en badrumsrenovering och byte av blandare i köket (gäller lägenhetstyp 1A-F, 2A-D och 3A).

Det går inte att lägga till en köksrenovering i samband med stambytet. Vill du förnya eller renovera kan du ansöka om tillval efter att hela projektet är klart.

Bor du i en lägenhet som har separata stammar, alltså olika stammar till badrum och kök, utför vi även en köksrenovering i samband med stambytet. (gäller lägenhetstyp 3B-D, 4A-B)

Jag fick mitt badrum moderniserat nyligen, blir det ändå renoverat när stambytet sker?

Ja, ditt badrum kommer att renoveras ändå. Däremot får du ingen ytterligare hyreshöjning eftersom du fick en hyreshöjning när ditt badrum blev moderniserat. Reservation på hur länge sedan renoveringen utfördes. Kontakta oss på telefon för att få besked om hur det ser ut för just dig.

Vad händer om jag inte godkänner att ni renoverar min lägenhet?

Då skickas blanketten vidare till Hyresnämnden som beslutar om renoveringen ska ske eller inte. Hyresnämndens beslut gäller.

Även om du inte godkänner renoveringen ska blanketten fyllas i och skrivas under samt lämnas in till Telge Hovsjö.

Var kan jag lämna in min medgivandeblankett?

Följande alternativ finns för inlämning av blankett:

  • Posta till projektledare: Telge Bostäder AB, Per Christiansson, Box 633, 151 27 Södertälje
  • Lämna in på informationsmöte
  • Lämna i brevlåda eller reception på Storgatan 42
  • Lämna i brevlåda på Gröndalsvägen 2
När behöver jag senast lämna in min medgivandeblankett?

Eftersom vi behöver ha alla blanketter inskickade med underskrift innan vi kan sätta ett startdatum för renoveringen vill vi såklart att du skickar in den så snart du kan. Du har rätt till en betänketid på 60 dagar från att du fått medgivandeblanketten.

Hur lång tid kommer arbetet att ta?

I din lägenhet beräknas arbetet att ta åtta (8) veckor. Arbetet på er gård kommer att ta ca. 18 månader och arbetet på alla gårdar beräknas vara klart år 2028.

Varför ska vi bo kvar i lägenheten under tiden? Vi kommer ju inte kunna använda badrum/kök?

Eftersom arbetet inte förväntas ta särskilt lång tid tror vi att det smidigaste är att undvika evakuering. Vi kommer att ställa upp bodar på gården med toalett och dusch samt matlagningsmöjligheter som du kan använda under tiden för arbetet i din lägenhet. Dessa utrymmen kommer att städas varje dag. Det finns också möjlighet att ha en portabel toalett inne i lägenheten, denna töms regelbundet.

Jag kan inte bo kvar under renoveringen på grund av hälsoskäl, hjälper ni mig med ett tillfälligt boende?

Om behov finns av evakuering kan du ange det i medgivandeblanketten. Har du läkarintyg på att du inte kan bo kvar i din lägenhet ordnar vi med ett annat boende för dig/er.

Om läget med covid-19 kvarstår känns det inte bra att dela toalett och dusch med andra, hur gör ni då?

Gemensamma utrymmen med toalett och dusch kommer att städas varje dag.

Skulle det bli aktuellt med evakuering för alla hyresgäster finns möjlighet att ställa upp tillfälliga paviljonger på gården. Det är fristående bodar med dusch, toalett, kokvrå och sovdel, bäddsoffa, köksbord, stolar, kokplattor, mikrovågsugn och är förberett för tv och bredband.

Kan jag själv välja hur mitt nya badrum ska se ut?

Vill du vara med att påverka renoveringen med olika förslag eller ev. tillval. Anmäler du dig till hyresgästgruppen som kommer att gå igenom projektet och önskemål från er hyresgäster.

Kan jag själv välja hur mitt nya kök ska se ut?

Vill du vara med att påverka renoveringen med olika förslag eller ev. tillval. Anmäler du dig till hyresgästgruppen som kommer att gå igenom projektet och önskemål från er hyresgäster.

Hur stor blir min hyreshöjning?

Hyreshöjningen beror på vilken åtgärd du får i din lägenhet, det beror också på hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.

  • Badrumsrenovering + köksstam(blandare): ca. 700-800 kronor per månad.
  • Badrumsrenovering + köksrenovering: ca. 1600 kronor per månad.
  • Badrumsrenovering + köksrenovering + wc/dusch: ca 1600-1800 kronor per månad.

Information om vilken hyreshöjning som gäller just din lägenhet finns i informationsfoldern.

Får jag reducerad hyra under tiden ni renoverar min lägenhet?

Ja. Hyresreduceringen beror på vilken åtgärd du får i din lägenhet.

  • Badrumsrenovering + köksstam: 40% av din normala månadshyra under den period vi arbetar i ditt badrum, 100% av din normala månadshyra under den period vi även arbetar i köket.
  • Badrumsrenovering + köksrenovering: 100% av din normala månadshyra under tiden arbetet pågår i din lägenhet.
  • Badrumsrenovering + köksrenovering + wc/dusch: 100% av din normala månadshyra under tiden arbetet pågår i din lägenhet.
Jag kan inte närvara vid något informationsmöte, hur kan jag få informationen?

Vi samlar all viktig information på vår hemsida, telge.se/stambytehovsjo. Där kan du läsa om hur arbetet går just nu, vanliga frågor och svar, hitta kontaktuppgifter till oss och annat du kan tänkas behöva. Skulle du inte hitta svar på din fråga på vår hemsida kan du alltid kontakta vår kundservice eller någon i projektgruppen.

Senast ändrad: 10 mars, 2021