Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Bor hos oss

När du hyr en bostad hos oss går du också med på att vårda din bostad och vad som tillhör den på bästa sätt. Vi gör vårt bästa när du flyttar in, och att fel och brister åtgärdas under din tid du bor hos oss.

Vårt mål är att du ska trivas och känna dig trygg, då har vi lyckats som hyresvärd. Här hittar du förutom nyttig information även massor av råd och tips som gör livet enklare för dig som bor hos oss.

Introduktionsfilm

Här kan du se vår introduktionsfilm.  Klicka på det språk som passar dig för att starta filmen.

 

 

Så påverkar du ditt boende

Trygghet och trivsel går hand i hand med hänsyn och möjligheten att påverka sitt boende. Våra regler och riktlinjer är sammansatta för att du och dina grannar ska vara trygga och trivas med både hem och omgivning.

Om du vill vara med och påverka ditt boende finns möjlighet att samverka med hyresgästföreningen eller bilda en egen intresseförening med dina grannar. Här kan du läsa mer om boinflytade och vad vi gör för att öka det. 

Hemförsäkring

Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring när du bor hos oss. Den hjälper dig om olyckan är framme. 

Visa extra hänsyn mellan kl. 21-06

Under den här tiden ska dina grannar kunna sova och ha det lugnt hemma. Som störande ljud räknas till exempel hög musik, skällande hund, tvättmaskin, dusch eller liknande. September 2015 inför vi en ny regel om ersättningsskyldighet vid störning. Om du stör mellan kl. 21-06, och en utryckande väktare kan bekräfta det, kommer du att bli ersättningsskyldig för utryckningen. Kostnaden är 850 kr.

Att ha bra kontakt med sina grannar är ett bra sätt att öka trivseln. Då kan ni prata med varandra om ni störs på något sätt, utan att behöva göra en störningsanmälan. Om du ändå behöver göra en anmälan kontaktar du oss på 08‑550 221 00, dygnet runt, alla dagar.

Säkerhet i våra områden

  • Av säkerhetsskäl får du inte grilla på balkongen. Använd istället områdets grillplatser. Undvik också att skaka mattor, röka eller mata fåglar på balkongen. Det kan vara väldigt störande för dina grannar.
  • Smällare och fyrverkerier är inte tillåtna i våra områden.
  • Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen så som trapphus, hissar, tvättstuga, vind och cykelrum.
  • Av säkerhetsskäl är det förbjudet att ställa barnvagnar, cyklar eller andra saker i trapphusen. Entrédörren ska hållas stängd.
  • Mopeder får bara köras på allmänna vägar och gator, inte i bostadsområdet.

Rökning

Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen så som entrén, trapphus, hissar, tvättstuga, vind och cykelförråd.

Undvik att röka från balkongen. Om du nödvändigtvis måste röka på balkongen, tänk på att visa hänsyn till dina grannar och se till att röken inte stör någon. Det är inte tillåtet att kasta fimpar från balkongen, de både skräpar ner och kan orsaka brand.

Luften i lägenheterna byts ut kontinuerligt genom de ventiler som sitter i varje lägenhet. I frånluften försvinner fukt, radon och andra hälsofarliga ämnen och ersätts med frisk utomhusluft.  Om någon då står i entrén, vid väggen eller på balkongen dras röken in i lägenheten ovanför vilket inte är önskvärt.

Om det börjar brinna

Se till att du har en fungerande brandvarnare, brandsläckare och brandfilt hemma. Om en brand startar i din bostad och du inte har möjlighet att släcka den – ta dig ut och stäng dörren. Ring 112. Om det börjar brinna utanför din bostad, håll dig inomhus. Stäng fönster och dörrar och vänta på hjälp. Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus.

Se vår film om brandsäkerhet

Svenska

 Engelska

Arabiska

Utomhuspooler

Av säkerhetsskäl och risken för fastighetsskador är största volymen på tillåten pool på uteplatser 500 liter och 0,2 meters djup. Lämna aldrig den fyllda poolen obevakad. Det finns alltid en risk att barn kan ramla i.

Husdjur

Du får ha husdjur i lägenheten om du tar väl hand om dem, och de inte stör dina grannar. Du får inte ha fler djur än vad som är rimligt i förhållande till lägenhetens storlek och du måste vara särskilt uppmärksam på att inte lukt uppstår. Se till att djuren är under uppsikt och att de inte springer omkring fritt där barn leker.

  • Hundar ska alltid hållas kopplade, rastas på lämpliga ställen och plockas upp efter.
  • Katter ska vara id-märkta och hållas under tillsyn så att de inte orsakar skador eller olägenheter. Avfallet från kattlådan kastas i restpåsen, aldrig i avloppet.
  • Reptiler kräver ett särskilt tillstånd från Södertälje kommuns miljöförvaltning. Vi ser helst att du inte har orm i din lägenhet. Stora samlingar reptiler och uppfödning får inte förekomma.

Inomhustemperatur

När vädret slår om kan temperaturen bli ojämn inomhus. Håll ventilerna rena och öppna, bostaden behöver ett bra luftflöde för att sprida sin värme. Täck heller inte för elementen med tjocka gardiner eller möbler. Gör en temperaturmätning genom att ställa en termometer mitt i rummet innan du kontaktar oss. Om den visar under 20 grader gör vi eventuellt en felsökning i fastighetens undercentral.

Snöröjning och sandsopning

Snöröjningen och sandningen i våra bostadsområden sköts av entreprenörer.

De plogar vägarna in i området med större maskiner och bostadsområdet med mindre maskiner. Närmast porten tar vår egen personal vid för att handskotta och sanda. Varje hyresgäst ansvarar själv för att skotta sin egen parkeringsplats.

Under våren sker sandsopning utanför alla våra fastigheter. Det är Södertälje kommun som ansvar för det. Här kan du läsa vad kommunen skriver om sandsopning på sin hemsida.

Småkryp, ohyra och skadedjur

Att få problem med skadedjur är inte så trevligt. I naturen fyller de sin funktion men att dela sin bostad med dem är varken kul eller så hälsosamt.

Det finns många olika sorters smådjur, som t ex myror, vägglöss, kackerlackor, råttor och silverfiskar. När de börjar besvära oss ser vi dem som skadedjur, som vi vill bekämpa och få bort.

Vår avtalade leverantör för skadedjursbekämpning är från den 1 januari 2014 Nomor. Hos dem kan du lätt ta reda på vad det är för slags skadedjur du drabbats av.

Nomors tjänster är kostnadsfria för dig som bor hos oss. Om du misstänker att du har fått skadedjur är det viktigt att du anmäler det via vår kundservice så fort som möjligt. Är du osäker på vad du hittat så gör Nomor en inspektion och artbestämmer det som finns i bostaden.

Om du misstänker att du drabbats av vägglöss eller andra skadedjur ska du genast kontakta Nomor.

Ring 08-550 221 00 för att boka sanering eller inspektion. Du kan också göra en anmälan via Mina Sidor.

Några tips när du reser

  • Ställ aldrig väskan under sängen. Placera den högt och bort från sängen.
  • Använd inte garderoben eller byrån, låt kläderna ligga kvar i väskan. Håll väskan stängd när du inte använder den.
  • Titta under sängen, i sängramen, efter svarta prickar. Om du drar över den svarta pricken med ett fuktat finger och det smetas ut bör du be att få byta rum.

När du kommer hem

  • Ställ inte väskan på sängen när du packar upp.
  • Tvätta kläderna omedelbart så varmt som tvättrådet rekommenderar. Tumla sedan kläderna i ca 2 timmar. Kan du inte tvätta plagget så kan du lägga det i frysen i ca 2 veckor.
  • Dammsug väskan och släng omedelbart dammsugarpåsen i soporna, släng också soporna omedelbart.

Allmänna råd

  • En god hygien förebygger många skadedjur.
  • Ta ut alla saker ur dina köksskåp och torka ut dem med rengöringsmedel några gånger om året.
  • Dra fram spis och kyl/frys och gör rent bakom ett par gånger om året.

Blanketter

  • Blanketter så som ansökningsblanketter för paraboluppsättning, andrahandsuthyrning, autogiro m.m. hittar du här.

 

Senast ändrad: 27 juli, 2018