Use Google translate to translate the web page. Telge AB takes no responsibility for the translation.

Lämna eller få dina sopor hämtade

Du har flera alternativ att bli av med dina sopor. Oavsett om du har en liten eller stor familj, ett företag, ska storstäda eller renovera finns flera alternativ som gör sophanteringen enkel och smidig.

När du slänger soporna rätt kan vi återvinna dem till nya saker, miljövänlig biogas, biogödsel eller energi. På de femtiotalet återvinningsstationer som finns i Södertälje och Nykvarns kommuner kan du lämna dina gamla tidningar och förpackningar så att materialet kommer till nytta.

Har du rensat bland gamla saker, renoverat eller helt enkelt har en större mängd avfall är du välkommen att hyra en container eller besöka någon av våra två återvinningscentraler. Där kan du också lämna ditt farliga avfall om du inte redan lämnat det till miljöbilen. Glöm inte ditt besökskort.

När kommer sopbilen?

Här kan du som har ett sopabonnemang i Södertälje få reda på när sopbilen kommer hem till dig och tömmer soptunnan.

Information och beställning

  • Kontakta kundservice om du har frågor, ska flytta, vill beställa eller ändra något i ditt sopabonnemang.
  • Vi hämtar hushållssopor måndag-fredag året runt, oavsett röda dagar. Om det blir några ändringar informerar vi om det i förväg.
  • Ansök om att dela sopkärl med din granne, max tre hushåll per sopkärl.
  • Ansök om vilande abonnemang av renhållningstjänster för ditt obebodda permanentboende eller fritidsboende. Du kan ansöka om vilande abonnemanget i ett år, dock minst sex månader. För att göra abonnemanget vilande under en längre period kontakta Miljökontoret.
  • Kontakta Miljökontoret om du vill ansöka om egen varmkompost med reducerad avgift.
  • Har du sommartömning av hushållssopor? Då töms de vecka 18-38 eller 19-39 beroende på vilken vecka du har tömning.

Vad kostar sophämtningen?

Priserna för sophämtning står i avfallstaxan.

Digital faktura

Beställ e-faktura hos din internetbank eller beställ pdf-faktura via vårt formulär.

Vill du betala via autogiro?

Fyll i, skriv ut och skriv under den här blanketten. Posta den till oss. Det är viktigt att den som ansöker om autogiro är samma person som står för abonnemanget.

Har du inte fått din tunna tömd?

Ibland är det svårt att hämta soporna, t ex vid besvärligt väder. Har du inte fått din tunna tömd? Titta på vår sida om aktuell driftstatus för mer information.

Senast ändrad: 13 februari, 2019