Flyttanmälan

Är du kund hos oss och ska flytta? Då finns det en del att tänka på. Här kan du läsa hur du flyttanmäler eller avslutar dina olika tjänster hos oss.

Boende (Telge Bostäder och Telge Hovsjö)

Vad behöver du tänka på när du flyttar?

För att vi ska kunna bekräfta din flyttanmälan måste du personligen komma till oss och skriva under uppsägningsavtalet. För att det flyttdatum du har anmält här ska gälla måste du komma till oss inom fem arbetsdagar.

Boende hos Telge Bostäder

Kontakta Bobutiken.

Boende hos Telge Hovsjö

Kontakta Hovsjökontoret.

Elnätsavtal

Vad behöver du tänka på när du flyttar?

När du ska flytta är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera i din nya bostad. Det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

Vi behöver din anmälan senast 15 dagar innan det datum du flyttar. Flyttdatum är det datum du lämnar ifrån dig eller tar emot nycklarna till bostaden, oavsett om du hyr eller köper. Vi kan inte avsluta avtal bakåt i tiden. Du är betalningsansvarig för din förbrukning tills din flytt har anmälts.

  1. Teckna elnätsavtal
    Ett elnätsavtal behöver du teckna med den elnätsleverantör som äger elledningarna i det område dit du flyttar. Kortfattat kan man säga att elnätsleverantören är den som transporterar elen fram till din dörr.
  2. Teckna elhandelsavtal
    Fråga ditt elhandelsbolag om möjlighet finns till medflytt, om inte så tecknar du ett nytt elavtal med ett valfritt elhandelsföretag. Av elhandelsföretaget köper du den el du faktiskt förbrukar i ditt hem, dvs. allt från spis till lampor.
  3. Säga upp avtal på tidigare bostad
    När du flyttar från en bostad och inte vill stå som betalningsansvarig för elen i den bostaden längre så behöver du säga upp ditt elnätsavtal.

Anmäl din flytt på nat@telge.se eller ring vår kundservice 08-550 233 00 så hjälper vi till med din flyttanmälan.

Frågor och svar

Vad är skillnaden mellan elnätsavtal och elhandelsavtal?

Du har som kund två olika avtal för din el:

  • Elnätsavtalet tecknas med det elnätsföretag som äger stolpar och elledningar i ditt område. De levererar elen fram till din dörr.
  • Elhandelsavtal tecknas med det elhandelsföretag som du köper elen av. Det är till dem du betalar för elen du förbrukar.

Har du ett elhandels- och elnätsföretag som ingår i samma koncern så får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

Kan jag anmäla min flytt i efterhand?

När du flyttar ut från en bostad står du som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats. Om du har glömt att anmäla din flytt ska du göra det så fort som möjligt. Har du inte anmält din inflytt i tid finns det en risk att elen i din nya bostad är avstängd.

Vad händer när jag anmält min flytt?

Har du valt att teckna elhandelsavtal och gett ditt elhandelsföretag fullmakt, kontaktar de ditt elnätsföretag och meddelar att du gjort ett val av elhandelsleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar elhandelsföretaget att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.
Sedan skickas en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som du får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Kontakta oss om du inte har fått hem bekräftelsen på flyttanmälan senast en vecka efter du gjort din anmälan.

Avtalet startar från och med det datum som du angett och som finns angivet i välkomstbrevet.

Om du inte gör ett aktivt val av elhandel blir du automatiskt kund hos Telge Energi och får ett anvisat pris. 

Vid inflyttning debiteras en administrativ avgift på 350 kr för avtal på den nya adressen. För abonnemang som kräver större huvudsäkring än 100 A tillämpas effektbaserade priser.

Fjärrvärme

Vad behöver du tänka på när du flyttar?

Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Telge Nät, behöver du anmäla det till oss. Det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

Vi behöver din anmälan senast 15 dagar innan det datum du flyttar. Flyttdatum är det datum du lämnar ifrån dig eller tar emot nycklarna till bostaden, oavsett om du hyr eller köper. Vi kan inte avsluta avtal bakåt i tiden. Du är betalningsansvarig för din förbrukning tills din flytt har anmälts.

Vi på Telge Nät fjärravläser mätarställningen automatiskt. Om du vill ha hjälp med att läsa av mätaren eller har några frågor om din flytt är du välkommen att kontakta vår kundservice på 08-550 233 00. Det går också bra att anmäla din flytt via e-post nat@telge.se.

Frågor och svar

När ska jag anmäla flytt av fjärrvärme?

Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast 15 dagar innan du flyttar. Du står som betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

Internet, TV, telefoni

Vad behöver du tänka på när du flyttar?

När du ska flytta behöver du kontakta din tjänsteleverantör. Det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

Frågor och svar

Vad händer med mina tjänster om jag flyttar?

Om du har frågor om flytt, eller vill beställa en flytt av dina tjänster, ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör. De besvarar dina frågor samt administrerar beställningen av flytten. Vi vidarebefordrar tyvärr ingen flyttinformation till tjänsteleverantörerna. 

Det är alltid bra om du kontaktar din tjänsteleverantör så tidigt som möjligt, gärna minst en månad innan flyttdatumet. Det gör att de har större chans att göra glappet i din tjänst så kort som möjligt under flytten. Hur lång tid det tar beror på vilken tjänst du har.

Vatten och avlopp

Vad behöver du tänka på när du flyttar?

Vi behöver din anmälan senast 15 dagar innan det datum du flyttar. Flyttdatum är det datum du lämnar ifrån dig eller tar emot nycklarna till bostaden, oavsett om du hyr eller köper. Det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

Fram till dess att ägarbytet anmäls är säljaren betalningsansvarig. När den nya ägaren registrerats övergår betalningsansvaret till denna.

I många  fastigheter finns en fjärravläst mätare monterad, och då tar vi hem mätarställning automatiskt.

  1. Läs av vattenmätaren på flyttdagen (flyttdatum är det datum du lämnar ifrån dig eller tar emot nycklarna till bostaden) så att din faktura blir korrekt. Du är ansvarig för abonnemanget fram till detta datum.
  2. Fyll i formuläret för vattenmätaravläsning, gärna tillsammans eller i samråd med köparen. Kom ihåg att ange din nya adress i kommentarsfältet dit slutfakturan ska skickas.
  3. När flyttanmälan kommer in till oss skickar vi en slutfaktura till dig. Det är din sista faktura och avtalet med oss är därmed avslutat.
  4. När ägarbytet är registrerat hos oss så skickar vi en bekräftelse till den nya ägaren.

Anmäl din flytt på nat@telge.se eller ring vår kundservice 08-550 233 00 så hjälper vi till med din flyttanmälan.

Uppsägning av abonnemang

Att säga upp ditt abonnemang för vatten gör du bara om fastigheten aldrig mer ska ha vatten och vattenmätaren alltså ska tas bort.

OBS! Om du inte äger fastigheten, utan endast hyr den eller har för avsikt att hyra ut din fastighet, ska överenskommelse om vatten- och avloppsdebitering göras i hyreskontrakt eller på annat sätt. Vatten- och avloppsabonnemang får endast debiteras fastighetsägaren.

Återvinning

Om du ska flytta behöver vi din flyttanmälan senast sju dagar före ägarbytet. Du anmäler din flytt genom att fylla i formuläret nedan.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 08-550 222 33 eller via e-post atervinning@telge.se

Jag som fyller i det här formuläret är:
SÄLJARE
Namn:
Kundnummer:
Personnummer: (ÅÅÅÅMMDD-NNNN)
Organisationsnummer: (ex 5555112233)
Telefonnummer:
E-post:
Fastighetsbeteckning:
Adress för sophämtning:
Faktureringsadress för slutfaktura:
För eventuell återbetalning:
 
   
KÖPARE
Namn:
Personnummer: (ÅÅÅÅMMDD-NNNN)
Organisationsnummer: (ex 5555112233)
Telefonnummer:
Faktureringsadress:
E-post:
Tillträdelsedatum (se köpekontrakt):
Övrigt:
 
Om du är ny kund

Om du inte är kund hos oss idag men ska bli det, gör du en anmälan om inflytt.

Ny kund för Telge Näts tjänster el, stadsnät, fjärrvärme, vatten och avlopp

Har du frågor är du välkommen att ringa oss på 08-550 233 00 eller mejla till nat@telge.se. Våra öppettider är måndag-torsdag kl. 08.00-17.00, fredag kl. 08.00-15.00.

Äger eller hyr du?
Förnamn
Efternamn
Personnummer (ååååmmdd-xxxx)
Fastighetsbeteckning
Tidigare ägare/hyresgäst
Lägenhetsnummer
LMV-nr
C/o
Gatuadress
Postnummer
Postadress
E-post
Telefon
Använd adressen som fakturadress
Flyttdatum enligt kontrakt (åååå-mm-dd)
Vilka tjänster är du intresserad av?
Övriga kommentarer
 

Ny kund för återvinningstjänster

Har du frågor är du välkommen att ringa oss på 08-550 222 33 eller mejla till atervinning@telge.se. Våra öppettider är måndag-fredag kl. 08.00-15.00.

Enligt renhållningsordningen är det fastighetsinnehavares/nyttjanderättshavares ansvar att säkerställa att det finns avtal om fungerande avfallshantering.  
Förnamn
Efternamn
Personnummer (ååååmmdd-xxxx)
Organisationsnummer
Fastighetsbeteckning
Adress för sophämtning
Postnummer
Postadress
E-post
Telefon
Fakturaadress, om annan än ovan
Inflyttningsdatum enligt kontrakt (åååå-mm-dd)
Vilken storlek på soptunnan vill du ha?
Om hemsortering finns i området, vilken storlek på soptunnor vill du ha?
Har du ett besökskort till våra återvinningscentraler?
Om inte, önskar du beställa ett besökskort?
Övriga kommentarer
 

Senast ändrad: 12 juli